A karnitinekről: mi az és mit mond róla a szakirodalom?

2020-04-17

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Biztosan hallottál már a híres és népszerű hatóanyagról, a karnitinről. Ha megkérdezed az edződet, edzőtársaidat, hogy fogyási célhoz milyen étrendkiegészítőt, hatóanyagot javasol, a karnitin biztosan közte lesz. Mostani cikkünkből még közelebbről megismerheted ezt a hatóanyagot! Olvass tovább!

Mi a karnitin?

A karnitin a szervezetünkben is megtalálható aminosav származék. Ismertebb, L-karnitin formáját több mint 100 éve fedezték fel, ekkor izolálták először izomból és igazolták az izomsejtek működésére gyakorolt hatását. Azóta számos egyéb, élettanilag igen fontos hatását mutatták ki a kutatók, így pl. az idegrendszer és a szívizom megfelelő működésének fenntartásában játszott nélkülözhetetlen szerepét. Legfőbb szerepét a zsírsavak elégetésében és a sejtek membránjának védelmében igazolták. Tudományos megfontolások alapján ezért táplálék-kiegészítőként immár több évtizede alkalmazzák szerte a világon.

Számunkra az egyik legfontosabb szerepe, hogy képes a zsírsavak felhasználását, energiává alakítását támogatni. Ezt a hatást kiegyensúlyozott táplálkozás (energiaegyensúly, vagy kalóriadeficit) és megfelelő intenzitású, közepes pulzustartományú (egyénfüggő, általában 130-150 pulzus között) edzésnél tudja leginkább kifejteni.

Élelmiszereinkben is megtalálható az L-karnitin, kiemelkedő mennyiségben vörös húsokban és tejtermékekben. Vegetáriánusok és vegánok számára ajánlott kiemelten figyelni a karnitin bevitelre, növényi források közül jelentősebb mennyiségben található például sárgabarackban, avokádóban, földimogyoróban, hüvelyesekben.

Azonban nagyobb, funkcionális mennyiségben, csak táplálékkiegészítők formájában tudjuk biztosítani. Sportolóink ajánlása alapján, alkalmanként 500-3000 mg mennyiségben javasolt fogyasztani. Túladagolástól nem kell félni, a feleslegben fogyasztott mennyiséget szervezetünk nem raktározza.

Mire jó a karnitin a szakirodalom szerint?

  • • Növelheti a kitartást és erőnlétet
  • Segíthet izomláz csökkentésében
  • Hozzájárulhat a testzsír mennyiségének csökkentéséhez
  • Segíthet kialakítani egy egészségesebb testösszetételt
  • Hozzájárul az egészséges szívizomműködéshez
  • Szabályozza a vércukorszintet
  • Termékenység fokozó hatása van férfiakban
  • Csecsemők és kisgyermekek szervezetében korlátozott mértékű a karnitin termelése, ezért különösen a terhes és szoptató anyák L-karnitin igénye jelentősen megnő
  • Mivel az L-karnitint elsősorban a hús- és tejtermékek tartalmazzák nagyobb mennyiségben, a vegetáriánus táplálkozás a szervezet L-karnitin szintjének csökkenéséhez vezethet.
  • Az immunrendszer legyengülésével, a krónikus kimerültséggel ill. az idős korral együtt jár a szervezet alacsonyabb L-karnitin szintje.
  • Késlelteti a sejtek öregedési folyamatát

Az l- karnitin fogyási célból történő alkalmazását a maximális eredmény elérése érdekében mindenképpen kombináljuk rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással. Mint tudjuk csodaszerek nem léteznek, amik befektetett munka nélkül leolvasztják rólad a zsírpárnát. A karnitin segíthet a fogyásban és élvezheted fent említett egyéb pozitív előnyeit is, de emellett oda kell figyelned a célodhoz igazodó étrendre és mozgásra is.

Ha szeretnél többet megtudni az L-karnitinről, annak hatásáról és veszélyeiről, valamint szedéséről, olvasd el erről szóló cikkünket!


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!