A napfényvitamin

2020-09-22

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Immár hivatalosan is beköszöntött az ősz. Az őszi évszak nem csak a tömegnövelési időszak kezdetét jelenti, hanem sajnos a különböző fertőző betegségek hullámát is, mint a nátha, megfázás és az influenza.

Egyikünk számára sem ismeretlenek sajnos ezek a betegségek.

Immunrendszerünk szervezetünk elsődleges és legfontosabb védőbástyája, amelynek állapotától függ elsősorban immunitásunk illetve fogékonyságunk az egyes baktériumokkal, vírusokkal szemben.

Immunrendszerünk optimális működésében számos vitamin és ásványi anyag játszik nélkülözhetetlen szerepet, az egyik legfontosabb azonban mindközül kétségtelenül a D-vitamin!

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, bár szerkezete és a szervezetben betöltött szerepe miatt inkább a hormonok kategóriájába célszerű sorolni.

A D-vitaminról sokáig azt gondolták, hogy kizárólag a csontanyagcserében, a csontok egészséges fejlődésében játszik nélkülözhetetlen szerepet, azonban az utóbbi évek vizsgálatai rávilágítottak arra, hogy a D-vitamin milyen fontos és szerteágazó hatással rendelkezik az emberi szervezetben, többek között az immunrendszer optimális működésében is.

Az élelmiszerek többsége elenyésző D-vitamin tartalommal rendelkezik, kivéve a halmájolajak és a tojás (körülbelül napi 30 tojást kellene elfogyasztani a megfelelő D-vitamin szint eléréséhez). Ennek okán az emberi szervezet fő D-vitamin forrásának a napsugárzást tekintjük.

A D-vitamin képződését a bőrben a napsugárzás UV-B spektruma váltja ki, előanyagából, a 7-dehidrokoleszterinből. Ez elsőnek a májban, majd a vesében alakul tovább a D-vitamin aktív formájává, a 1,25-dihidroxi-D vitaminná.

Az ősz beköszöntével azonban rövidülnek a napok, a napsütéses órák száma csökken, illetve gyengül a napsugárzás UV-B spektruma. Ennek következtében – mint ahogyan a képes is láthatjuk – drasztikusan csökkeni kezd a lakosság D-vitamin szintje. [1]

Egy 2013-ban végzett reprezentatív D-vitamin-szintmérő kutatás során a Semmelweis Egyetem I. számú Belgyógyászati Klinikájának kutatócsoportja megállapította, hogy a tél végére, 10-ből 9 magyar szenved D-vitamin hiányban. [2]

A D-vitamin hiány növeli számos betegség kialakulásának kockázatát, sőt az immunrendszer működésére is negatív hatást gyakorol, aminek következtében csökkenhet a szervezet ellenálló képessége a különböző felső légúti fertőzésekkel szemben.

Ezt támasztja alá, az alábbi kutatási eredmény is:

Barry és munkatársai a légúti fertőzések és a D-vitamin szint kapcsolatát vizsgálták, 6800 ember bevonásával.

Az eredmények egyértelműen kimutatták, hogy a D-vitamint szint csökkenése fordított, lineáris kapcsolatot mutat a légúti fertőzések gyakoriságával. [3]

A grafikonon jól látható, hogy amikor 50nmol/l alá kezd kerülni a D-vitamin szint, akkor kezd megnövekedni a fertőzések száma. Minden 10nmol/l D-vitaminszint növekedés 7% csökkenést jelentett a légúti fertőzésekben.

A hiányállapotok elkerülése és az optimális D-vitamin szint elérése érdekében, a közelmúltban kiadott állásfoglalás szerint, az őszi és téli hónapokban célszerű a D-vitamint étrend-kiegészítő segítségével pótolni. [4]

Mennyi D-vitamint célszerű pótolni?

A D-vitamint, csakúgy, mint az összes étrend-kiegészítőt, személyre szabottan célszerű alkalmazni, ugyanis az emberek D-vitamin szintje erősen eltérhet egymástól.

A D-vitamin ellátottságot a legjobban, a szérum-25(OH) D-vitamin szint tükrözi, amit vérvétel útján lehet megvizsgálni.

A D-vitamin-szintet 50 nmol/l alatt tekintjük hiányosnak, 50-75 nmol/l között alacsonynak, a normál érték pedig 75 és 150 nmol/l között van.

Túl lehet-e adagolni a D-vitamint?

A túladagolás meglehetősen ritka, mindazonáltal hónapokon át napi 10.000NE felett fogyasztani nem javasolt. [4] Vitaminhiányos állapotban, vagy ebből fakadó megbetegedések esetén azonban időszakosan ennél nagyobb adagok is szükségesek lehetnek.

A D3 Forte egyszerű és praktikus megoldása a D-vitamin pótlásnak, amely kapszulánként 2500NE a D3-vitamin tartalmaz.

D3 Forte

A D3 vitamin a szervezet számára legjobban felhasználható D-vitamin forma.

Gondoskodj a megfelelő D-vitamin pótlásról, és készítsd fel az immunrendszered az őszi és téli évszak viszontagságaira!

Ne kelljen betegség miatt edzést kihagynod.

[1] Cannell JJ, Vieth R, Umhau JC, Holick MF, Grant WB, Madronich S, Garland CF, Giovannucci E. Epidemic influenza and vitamin D. Epidemiol Infect. 2006 Dec;134(6):1129-40.

[2] Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében.

dr. Takács István1, dr. Benkő Ilona2, dr. Toldy Erzsébet3, dr.Wikonkál Norbert4, dr. Szekeres László5, dr.Bodolay Edit6, dr.Kiss Emese5, dr. Szabó Boglárka8, dr. Valkusz Zsuzsa9, dr.Kovács Tibor10, dr.Szabó András11, dr Bittner Nóra12, dr. Várbíró Szabolcs13, dr. Sziller István14, dr. Császár Albert15, dr. Kiss Róbert15, dr. Lakatos Péter1

[3] Berry DJ, Hesketh K, Power C, Hyppönen E. Vitamin D status has a linear association with seasonal infections and lung function in British adults. Br J Nutr. 2011 Nov;106(9):1433-40.

[4] https://akjournals.com/view/journals/650/153/
Supplement-2/article-p5.xml


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!