A niacin (B3 vitamin): Mire jó, mi a hatása – és miben van?

2020-02-26

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A niacin közismertebb neve nem más, mint a B3 vitamin. A vízben oldódó vitaminok közé tartozik. A B3-at szokták még nikotinsavnak vagy nikotinsavamidnak is nevezni, mert ezt a két vegyületet fogja össze a niacin elnevezés. Alapvetően az emberi szervezet is képes előállítani, de csak ha adottak a körülmények.

De melyek ezek a “körülmények”, mire jó és mi a niacin élettani hatása, mik a káros hatásai és mellékhatásai, és miben van B3 vitamin?

A B3 vitamin, azaz a niacin

A niacin vitamin a gyomorból és bélrendszerből szívódik fel, a felesleg a vesén keresztül vizelet formájában kiürül. Mint minden vitamin, ez is kifejezetten fontos az emberi szervezet számára, de saját maga is képes előállítani.

Azonban ennek előfeltétele a B1-, B2-, és B6-vitamin jelenléte.

Ekkor a máj a triptofán nevű aminosavból állítja elő. Nem ártanak neki a lúgok, savak, mert felépítése rendkívül egyszerű.

Niacin

A niacin hatása: Mire jó?

A niacinnak sok bizonyított pozitív hatása van az emberi szervezetre.

A niacin káros hatásai, mellékhatásai

A természetes táplálékból származó niacinnak nincsenek ismert káros hatásai vagy mellékhatásai. Ha változatosan étkezel és a következő fejezetben ismertetett tápanyagokból eleget viszel be a szervezetedbe, akkor megfelelő mennyiségű niacinhoz fogsz jutni – tehát nem szükséges a kiegészítés.

Leginkább a hiánytüneteire érdemes odafigyelni, amelyek főleg az egyoldalú táplálkozás esetén lépnek fel.

Ilyen például:

  • fogyás,
  • álmatlanság,
  • fáradékonyság,
  • étvágytalanság,
  • rossz szájszag.

Rosszabb esetben a pellagra tünetei is elkezdenek megjelenni:

  • hányás, hasmenés,
  • fejfájás,
  • bőr, nyálkahártya gyulladása,
  • foltok és hólyagok, hámlás.

A pellagra jelentése tulajdonképpen niacin-hiány, amely főleg régen, a szegényebb régiókban élőket sújtotta, akik csak kukoricával táplálkoztak. A kukoricából ugyanis nem tud felszívódni a B3 vitamin, így pellagra alakul ki. A pellagra tünetei megegyeznek a fentebb felsorolt tünetekkel.

De mekkora mennyiségű niacinra van szükség naponta?

Felnőtteknek minimum 8 mg-ra van szükségük naponta, hiszen ez egy vízben oldódó vitamin, tehát a vizelettel távozik – ezáltal szükséges a napi pótlása. A javaslat:

  • A férfiak napi javasolt adagja (14 éves kor felett) a minimum kétszerese, tehát 16 mg, míg a nőké (14 éves kor felett) 14 mg.
  • A terhes nőké ennél egy kicsit több, körülbelül 18 mg, míg a szoptató anyáké 17 mg.

Érdemes a többi B-vitaminnal, C-vitaminnal és foszforral együtt szedni.

De miből lehet természetes úton bevinni?

Miben van B3 vitamin?

B3

A legfőbb B3 vitamin források:

  • csirkemell,
  • tonhal,
  • marhahús,
  • füstölt lazac,
  • földimogyoró,
  • lencse.

Amennyiben a fenti élelmiszerek napi szintű fogyasztása nem lehetséges, akkor akár táplálékkiegészítővel is pótolható a napi mennyiség.

Erre kiváló megoldást nyújt a Scitec portfóliójának egyik legnépszerűbb multivitamin terméke, a Multi Pro Plus, amely egy vitamin- és ásványianyag komplex, és a többi B-vitamin mellett a niacint is tartalmazza.

Multi Pro Plus

Összegzés

A niacin vagy B3 vitamin egy fontos vízben oldódó vitamin, amelyet a szervezet maga is előállít B1-, B2- és B6-vitamin jelenléte mellett.

A pellagra tüneteinek a B3-hiány a legfőbb okozója, ezért célszerű a fentebb említett napi beviteli javaslatokat betartani.

Emellett azokra a vitaminokra is figyelni kell, amelyet nem táplálékból szerzünk (pl.: D-vitamin), hiszen hiányuk komoly betegségeket okozhatnak.

Amennyiben valamely vitaminhoz nem tudsz hozzájutni természetes formában, célszerű táplálékkiegészítővel és multivitaminnal megoldanod a pótlásukat!


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!