A tömegvonzás törvénye

2020-10-02

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A tömegnövelés – némileg leegyszerűsítve – egyszerű matematika: ahhoz, hogy a tömeged növekedjen, több kalóriát kell bevinned, mint amennyit elégetsz. Ez eddig egyszerűnek tűnik. A nehézség a részletekben rejlik, nevezetesen két részletben. Az egyikkel mindenki szembesül, a másikkal leginkább csak a vékony alkatú nehezen fejlődők, angol kifejezéssel: hardgainerek.

Izomtömeg legyen az a tömeg

Az első probléma, amit meg kell oldani az, hogy a megszerzett plusz tömeg zöme izom és ne zsír legyen. Ez egyrészt az izmokat adaptációra és túlkompenzációra azaz erősödésre és növekedésre késztető súlyzós edzéssel, másrészt a bevitt tápanyagok minőségével és helyes kombinációjával valósítható meg.

Ha nem edzünk, a bevitt többletkalóriából túlnyomórészt zsír lesz. Viszont hiába edzünk, ha nem biztosítjuk a növekedéshez szükséges építőanyagokat. Az izomnövekedéshez elsősorban fehérje kell, mégpedig naponta testsúly-kilogrammonként kb. 2-2,5 gramm. A fehérje azonban nem elég. Az edzéshez és növekedéshez energia is kell.

Energiát szénhidrátból és zsírból nyerhetsz. Tömegnövelés alatt elsősorban szénhidrátból, ugyanis a tapasztalatok szerint a magas szénhidrát – alacsony zsír étrend jobban működik ebben az időszakban, mint az alacsony szénhidrát – magas zsír kombináció. Különösen a hardgainereknek kell folyamatosan tölteni magukba a szénhidrátokat, különben az extra gyors anyagcseréjük felemészti az izomzatukat.

A zsírbevitellel tömegnövelő időszakban nem szokott gond lenni. Ha az étrended nem pusztán gyorséttermi kajákból áll, hanem tartalmaz egészséges zsírforrásokat is, akkor a szervezeted valószínűleg nem fog hiányt szenvedni az esszenciális zsírsavakból. A jól összerakott, kalória- és tápanyagdús étrend táplálékkiegészítőkkel is megtámogatható, amelyek egyrészt megkönnyítik a megfelelő minőségű és mennyiségű makrotápanyag-bevitelt, másrészt speciális hatóanyagokkal eredményesebbé teszik izomépítő erőfeszítéseidet.

A hardgainerek átka – és az átok feloldása

A vékony, szálkás alkatú hardgainerek problémája abban rejlik, hogy nagyon gyors anyagcserével vannak megáldva, ezért csak nagyon nehezen tudnak normál táplálkozással kalóriatöbbletet produkálni. Ráadásul, általános tapasztalat, hogy az emberek hajlamosak túlbecsülni a tényleges tápanyag-bevitelüket, amikor megpróbálnak izmot építeni.

Más szavakkal: kevesebbet esznek, mint amennyit gondolnak, és amennyire szükségük lenne a fejlődéshez. Ez így együtt szinte megoldhatatlan feladat elé állítja az izmosodás szempontjából kihívásokkal küzdő polgártársainkat. De csak szinte! Van ugyanis megoldás. Mégpedig a tápanyagok és kalóriák folyékony formában történő bevitele. Nem azt mondjuk, hogy turmixold le a csirkemellet és a rizst (bár vannak, akik megteszik).

Erre nem lesz szükség, mivel mi már por alakban szállítjuk neked a fehérjét, szénhidrátot és egy csomó más összetevőt, amit csak vízzel kell felhígítanod és már guríthatod is le a torkodon a finom kalóriadús turmixot.

Egy adag Jumbo – aminek az elkészítése és elfogyasztása összesen nem vesz igénybe pár percnél többet –, egy bőséges vagy két normál szilárd étkezés fehérje- és szénhidráttartalmával látja el szervezetedet, a regenerálódást és izomnövekedést segítő egyéb hatóanyagokról nem is beszélve.

A Jumbo fehérje- és szénhidráttartalma gyorsan emésztődik, rövid idő alatt áthalad a tápcsatornán, ezért a turmix elfogyasztása után viszonylag hamar lehet újra enni. Mi azt tanácsoljuk, hogy két részletben fogyaszd el a termékleírásban megadott egy adagot. Az egyiket reggel, a másikat edzés után. Ezzel a két turmixszal beviszel összesen 50 gramm minőségi fehérjét és 136 gramm energiát adó szénhidrátot.

Jumbo

A Jumbo az izomépítő és energiát adó makrotápanyagokon kívül több olyan hatóanyagot is tartalmaz, amelyekkel fokozható az edzés- és táplálkozási programod hatásossága. Speciális funkciókkal bíró aminosavakról és egy nagyon fontos aminosav származékról van szó. Ez utóbbiról érdemes pár szót szólni, mivel hardgainereknek (is) érdemes lehet külön kiegészítőként is fogyasztani.

A kreatinról van szó, ami például a 100% Creatine termékünk hatóanyaga. A kreatin a 90-es évek óta töretlenül őrzi népszerűségét a táplálékkiegészítők között. Nem véletlenül. Még a rendkívül szigorú Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) is engedélyezi a kreatin teljesítményfokozó hatásának feltüntetését a kreatintartalmú termékeken, illetve reklámjaikban. Ez nagyon kevés hatóanyagról mondható el.

100% Creatine

A kreatin egyébként egy nitrogéntartalmú szerves sav, amely megtalálható a gerinces élőlényekben. A testben fellelhető kreatin körülbelül 95%-a a vázizomzatban található. Segít minden sejt – elsődlegesen az izomsejtek – energiaellátásában, azáltal, hogy fokozza az ATP képződést, amely sejtszintű energia-tartalékként szolgál az izom-összehúzódásokhoz.

Emellett még számos kedvező hatása van, például hidratálja az izomsejteket. Az izomsejtek nagyobbak, erősebbek lesznek és javul a tápanyagellátásuk. A kreatin egy olyan kiegészítő, amelyről luxus lenne lemondani – akárkinek, de különösen a hardgainereknek.

Zárszó

Mindenki keresi a csodaszert a tömegnöveléshez, miközben nem vesz tudomást arról a tényről, hogy semmi nem hatásosabb, mint a megfelelő mennyiségű kalória, energizáló szénhidrát és izomépítő fehérje konzisztens fogyasztása! „Könnyű mondani” gondolhatják a hardgainerek, akiknek valóban nem egyszerű elérni a „megfelelő” mennyiséget szilárd élelmiszerek fogyasztásával.

De szerencsére van segítség: a táplálékkiegészítők. Azt azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a táplálékkiegészítők, ahogy azt a nevük is mutatja, kiegészítik a célirányos táplálkozást, nem helyettesítik azt.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!