Az ezerarcú hatóanyag - az L-karnitin!

2020-07-10

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A karnitin szerepe a zsírégetés folyamatában kutatásilag igazolt[1]. A karnitin ugyanis az a molekula, ami a mozgás során felszabaduló zsírsavakat a sejtek mitokondriumába* szállítja, ahol az elég és energia keletkezik belőle.

Vizsgáljuk most meg közelebbről ezt az ezerarcú molekulát!

A karnitin előfordulása

Az l-karnitin a természetben is előforduló aminosav származék, amit szervezetünk is képes előállítani, lizinből és metioninból. Legnagyobb l-karnitin raktáraink az izmaikban találhatók (beleértve a szívet is) és elenyésző mennyiségben van csak jelen a vérben és a májban.

Saját karnitin termelésünkön kívül, kisebb mennyiségekhez táplálék formájában is hozzájuthatunk. Főbb karnitin forrásaink a hús és halfélék. Az állati források mellett, a növények meglehetősen kevés karnitint tartalmaznak, éppen ezért a vegetáriánusok vagy kevés húst fogyasztó emberek a hiánytünetek elkerülése érdekében célszerű ha étrend-kiegészítő segítségével pótolják az l-karnitint.
Ennek okán nem meglepő az a tény, hogy a tudósok az l-karnitint "feltételesen esszenciális" tápanyagnak rangsorolták be.[5]

A karnitin formái

A karnitinnek több formája is létezik. Legnépszerűbb és egyben legkutatottabb manapság kétségtelenül az L-karnitin L-tartarát és az acetil-L-karnitin. Bár ez a két típus egy családba tartozik, felépítésük eltérő, ezáltal különböző élettani hatásokkal rendelkeznek.

Az L-karnitin L-tartarát egy rendkívül gyorsan felszívódó karnitin típus, és leginkább sport- és edzésteljesítményre gyakorolt pozitív hatásai miatt alkalmazzák előszeretettel, ugyanis:

  • Támogatja az edzés utáni regenerációt[2]
  • Csökkenti az izomfájdalmak mértékét[3]
  • Növelheti az izmok oxigénellátását[4], ezáltal fokozhatja a teljesítményt
  • Fokozza az izmok vérellátását, ezáltal javul az izmok tápanyagfelvétele és csökken a fáradtságérzet[6]

Carni Complex termékünket megtalálhatod webáruházunkban is.

Az acetyl l-karnitin egy nagyszerű biológiai hasznosulással rendelkező karnitin típus, amely számos pozitív egészségügyi hatással bír.
Többek között:

  • Segíthet megakadályozni a kognitív hanyatlást és az Alzheimer-kórt[10]
  • Segíthet a depresszió elleni harcban[7;8]
  • Növeli a sperma mobilitását[9]
  • Javíthatja a memóriát és a különböző okokból származó mentális fáradtságot[11;12;13]
  • Csökkentheti a vérnyomást és a szívbetegséggel összefüggő gyulladásos folyamatokat[14]

Termékpalettánkon mindkét karnitin típus megtalálható,többek között a Mega Carni-X és a Hyper Carnitine személyében. Akik viszont egyidejűleg szeretnék élvezni mindkét karnitin típus áldásos hatását, azoknak a Carni Complex nevű formulánkat javasoljuk elsősorban. Mindhárom formula kapszulás kiszerelésben kapható, így adagolásuk és alkalmazásuk pontos, egyszerű és gyors.

Mennyi karnitint célszerű alkalmazni?

A tanulmányok, az egyes L-karnitin típusokat illetően eltérő adagolást javasolnak.[14]

L-karnitin L-tartarát esetében: 1000-3000mg/nap
Acetyl-l-karnitin esetében: napi 600-2500mg/nap

Mikor célszerű alkalmazni?

Ez leginkább a céloktól függ.
Zsírégetés: Edzés előtt 30 perccel 1000-3000mg.
Az edzésteljesítmény és a regeneráció elősegítéséhez: Edzés előtt és után 1000-1000mg - Még jobb hatást érhetünk el, ha egyszerű szénhidráttal kombináljuk.
Pozitív egészségügyi hatás: Napi 600-2500mg, 2-3 részre elosztva a nap folyamán.

Biztonságos-e az l-karnitin?

A karnitin teljesen biztonságos kiegészítő. Józan mértékű, az előírásnak megfelelő használat mellett hosszú távon is minden további nélkül szedhető. A karnitin nagyszerűen kombinálható szinte bármilyen étrend-kiegészítővel.
Stimulánsmentes, így magas vérnyomás esetén is bátran alkalmazható.


Forrás:
[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18646596/
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12930169/
[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8858401/
[4][ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18545197/
[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2756917/
[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25289711/
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795963/
[8][https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795963/
[9] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17392136/
[10] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2201653/
[11] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7813389/
[12] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17658628/
[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6427993/
[14] [5] Peeling, P., Binnie, M. J., Goods, P. S., Sim, M., & Burke, L. M. (2018). Evidence-based supplements for the enhancement of athletic performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 28, 178-187.

Szómagyarázat:
Mitokondrium: A sejtekben található, az energia előállításában és annak elraktározásában szerepet játszó sejtszervecske.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!