Energiatermelés mindenekfelett – CoQ10

2021-03-01

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Amikor energizálásról beszélünk, a legtöbb embernek egy csésze kávé vagy egy ütős edzés előtti formula jut rögtön az eszébe. Való igaz, hogy a koffein és a különféle stimuláns hatóanyagok a fokozott szimpatikus aktivitás előidézése lévén egy azonnali, „felpörgetett” hatást eredményeznek, de ez nem feltétlenül társul a legtöbb esetben kiemelt energiaelőállítással is.

Szervezetünk a működéséhez szükséges energiához, az energiát szolgáltató tápanyagok (szénhidrátok, zsírok, fehérjék) felhasználása útján jut. A felhasznált, elégett tápanyagokból szervezetünk (elsősorban szénhidrát és zsír), minden esetben ATP-t állít elő.

Az ATP (adenozin-trifoszfát) az élő sejtek alapvető és legfontosabb energiaszállító molekulája.

A zsírok és szénhidrátok elégetése és a felszabadult energia "transzformálása" ATP-be a mitokondriumokban megy végbe. A mitokondriumok egy 0.5-1.2 mm nagyságú, dupla membránnal rendelkező sejtalkotók. Egy-egy sejtben, energiaigényétől függően 100-2000 mitokondrium is található. Ahogy változik a sejt energiaigénye, úgy csökken vagy növekszik a mitokondriumok száma.

Energiatermelés mindenek felett – CoQ10

A mitokondrium belső terében zajlik a citromsavciklus (tápanyagok égetése) és a belső membránjukhoz kötve találhatók a terminális oxidáció (végső oxidáció, ahol a konkrét energia, az ATP termelés történik) enzimrendszerei.

Utóbbi anyagcsere folyamatban játszik kulcsfontosságú szerepet, a CoQ10!

Energiatermelés mindenek felett – CoQ10

A belső mitokondriális membránban a NADH-ból és szukcinátból származó elektronok az elektrontranszpont láncon keresztül az oxigénhez eljutva vízzé redukálják azt. Az elektronok szállítása az elektrontranszport láncon keresztül H+ ionokat pumpál át a membránon, ami miatt protongrádiens alakul ki a membrán két oldalán; ezeket a protonokat a (membránon található) ATP-szintetáz használja fel az ATP termeléséhez. Ebben a folyamatban a CoQ10 elektron hordozóként funkcionál, amely az enzim komplex I-ről és II-ről viszi az elektronokat az komplex III-ra.

Ez létfontosságú része a folyamatnak, mert semmilyen más molekula nem képes ellátni ezt a funkciót. Így a CoQ10 a szervezet minden egyes sejtjében részt vesz az energiatermelésben. CoQ10 nélkül nem létezik ATP, vagyis energiaelőállítás!

A CoQ10-et szervezetünk a sejtmembránban 20-25 éves korig maga állítja elő, azonban a kor előrehaladtával a termelt mennyiség fokozatosan csökken. Ennek részben az az oka, hogy romlik a májban a Q10 szintézise, valamint az öregedő szervezetben a növekvő oxidatív folyamatok révén növekszik is a Q10 felhasználása.

Az életkoron kívül más befolyásoló tényezők is léteznek, amelyek gátolják a CO Q10 szintézist, vagy fokozzák a Q10 felhasználását. Ilyenek többek között a sztatinok (modern koleszterinszint csökkentő gyógyszerek), az egyes fogamzásgátók, a tartós stressz, illetve a fokozott szellemi és fizikai aktivitás.

Ebből adódóan nem meglepő az a megállapítás, hogy a Q10 kiegészítőként való pótlása kimondottan javasolt lehet a sportolók, elit atléták számára is. Hogy ez mennyire igaz, azt kutatási eredmények is alátámasztják.

Íme 3 ok, amiért érdemes beiktatnod a CoQ10-et az étrend-kiegészítő programodba:

Növeli a teljesítményt

Egy Németországban végzett randomizált kettős-vak, placebo-kontrollos vizsgálatban a kutatók, fiatal, egészséges élsportolók bevonásával vizsgálták meg a CoQ10 maximális erőkifejtésre gyakorolt hatását [1]. Száz elit edzett sportoló (53 férfi, 47 nő, átlagéletkor: 19,9 év) hat héten keresztül minden nap 300 mg CoQ10-et vagy placebót kapott. A vizsgálat elején, a felénél és a hatodik hét végén is megmérték a résztvevők teljesítményét egy álló kerékpár segítségével. A cél az volt, hogy a lehető legnagyobb erőkifejtéssel hajtsák meg a biciklit.

Az eredmények azt mutatták, hogy a CoQ10 csoport lényegesen nagyobb teljesítmény leadására volt képes, mint a plecebót fogyasztó csoport.

Fokozza az állóképességet

Egy másik, randomizált, kettős-vak, placebo-kontrollos tanulmányban, amelyet a Nemzetközi Sporttáplálkozási Társaság folyóiratában tettek közzé, 41 alany kapott placebót vagy 100 milligramm CoQ10-et naponta kétszer, 14 napig. [2] Az eredmények azt mutatták, hogy a CoQ10-kiegészítés javította a plazma és az intramuszkuláris CoQ10-szintet, és kitolta a fáradtságérzet jelentkezését.

Támogatja a regenerációt

Számos tanulmány kimutatta, hogy a CoQ10 csökkentheti az edzés utáni gyulladást és mérsékelheti az izmok károsodását, ezáltal fokozza a regenerációt.

Az Iráni Orvostudományi Egyetemen végzett, randomizált, placebo-kontrollos vizsgálatban 18 középtávú futó 14 napig vagy CoQ10-et, vagy placebót szedett. [3] Az eredmények azt mutatták, hogy a CoQ10 kiegészítés segített csökkenteni az edzések utáni az oxidatív stresszt, a vér laktát szintjét és a testmozgás okozta izomkárosodást.

A CoQ10 hatása itt még azonban nem ér véget. A kutatások alapján kulcsszerepet játszik a szív- és érrendszeri egészség fenntartásában, a rosszindulatú folyamatok megelőzésében, az „öregedésgátlásban” és az immunrendszer optimális működésében.

Ebben a cikkünkben ezúttal „sportoló” szempontból vizsgáltuk meg tüzetesebben ezt az igazán értékes molekulát. Természetesen a CoQ10 sem csodaszer, nem fogsz tőle egyik napról a másikra plusz 30kg-val többet nyomni fekve, sőt ami azt illeti, szükség lehet néhány hétre, mire érezheted majd a hatását.

Termékpalettánkon is megtalálhatod a CoQ10-et, mint önálló kiegészítő a Scitec Essentials termékcsaládon belül, Co-Q10 50mg néven.

A Co-Q10 50mg, kiemelkedő hatóanyagtartalommal és fantasztikus hasznosulási rátával rendelkezik a Q-Sorb™ technológiának köszönhetően. A CoQ10 folyamatosan szedhető, nem igényel szüneteltetést.

    Co-Q10 (50 mg) 100 kap.
    5 490 Ft
    54,90 Ft/kap.
    Kosárba teszem

Irodalom:

Alf, Dietmar, et al. (2013). Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled study. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 10, 24.

Cooke, Matthew, et al. (2008). Effects of acute and 14-day coenzyme Q10 supplementation on exercise performance in both trained and untrained individuals. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 5, 8.

Armanfar, Mostafa, et al. (2015). Effect of coenzyme Q10 supplementation on exercise-induced response of inflammatory indicators and blood lactate in male runners. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 29, 202.