Érdemes-e nyáron D-vitamint pótolni?

2021-06-10

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A tél végére, 10-ből 9 magyar szenved D-vitamin hiányban, állapította meg a közelmúltban, a Semmelweis Egyetem kutatócsoportja. [1] A nyár közeledtével - köszönhetően a több napsütésnek a D-vitamin hiány enyhül – majd rendeződik - gondolhatnánk elsőre, azonban sajnos az esetek többségében ez koránt sincs így.


A D-vitamin szintetizálást ugyanis számos tényező befolyásolja:

  • A kor előrehaladtával a bőr szintetizáló képessége csökken. Idősebb korban, a bőr D-vitamin elállító képessége a fiatalkori felét sem éri el.
  • Minél barnább bőrrel rendelkezik valaki, annál több időre van szüksége, adott mennyiségű D-vitamin előállítására. A „barnára sült” fehérbőrű embereknek, akár 50%-al is csökkenhet a D-vitamin szintézisük.
  • A modern ember meglehetősen kevés időt tölt a szabadban – ha pedig mégis kimerészkedik a természetbe, alaposan bekeni magát napvédő krémmel, ami köztudottan gátolja az UV-B bőrbe való bejutását. (A D-vitamin képződését a bőrben a napsugárzás UV-B spektruma váltja ki.)
  • Nem csak a napsütéses órák száma számít, hanem a napsugarak beesési szöge is! Ennek okán nem mindegy, hogy a nap folyamán mikor napozunk. Hazánkban, a nyári időszakban, a 10:30 és 16:00 közötti időintervallumot célszerű megcélozni a D-vitamin előállítás szempontjából!
  • A magas fruktózbevitel gátolja a D-vitamin szintetizálást és fokozza a lebontást! A nyugati étrendet köztudottan magas fruktózbevitel jellemzi – köszönhetően a rengeteg feldolgozott élelmiszernek, amiben mint édesítő van jelen a fruktóz, kukoricaszirup formájában. A fruktóz serkenti a 24-hidroxiláz, (ez felelős a D3 vitamin lebontásáért) és gátolja a1α- hidroxiláz nevű enzimet (ami a szintetizálásban segédkezik).

A nyári napozás tehát elméletben kiváló módja lenne az optimális D-vitamin szint elérésének, a gyakorlatban azonban mint azt láthatjuk, számos tényező gátolhatja a D-vitamin szintézist.

Az optimális D-vitamin szint elérése minden embernek kulcsfontosságú, sportolók számára pedig különösen az, hiszen a jelek szerint nem csak az egészségi állapotra van hatással, hanem sportteljesítményre is.

Egy 35 fő bevonásával készült tanulmányban a kutatók, két véletlenszerű csoportra osztották a résztvevőket. Mindkét csoport tagjai alacsony D-vitamin szinttel rendelkeztek.

Az egyik csoport négy héten keresztül napi 5000NE D3 vitamint kapott, míg a másik csak placebót.

A négy hét elteltével, a D-vitamint kapó csoport tagjai szérum D-vitamin koncentrációja és erőszintje jelentősen megemelkedett, a placebót kapó csoporté azonban változatlan maradt.[2]

Arról, hogy sportolóként érdemes-e nyáron D-vitamint pótolnod, és ha igen milyen mennyiségben, vérvétel útján győződhetsz meg a legegyszerűbben.

A D-vitamin-szintet 50 nmol/l alatt tekintjük hiányosnak, 50-75 nmol/l között alacsonynak, a normál érték pedig 75 és 150 nmol/l között van.

Termékpalettánkon két D-vitamin formula is megtalálható, a Vitamin D3 és a Vitamin D3 Forte személyében. Mindkét termék – mint ahogyan a nevükből is sejthető – D3 vitamint tartalmaz, amely a szervezet számára a legjobban felhasználható D-vitamin forma.

    Vitamin D3 Forte 100 kap.
    3 390 Ft
    33,90 Ft/kap.
    Kosárba teszem
    Vitamin D3 250 kap.
    2 990 Ft
    11,96 Ft/kap.
    Kosárba teszem

Forrás:

[1] Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében.

[2] Jung, H. C., Seo, M. W., Lee, S., Jung, S. W., & Song, J. K. (2018). Correcting vitamin D deficiency improves some, but not all aspects of physical performance during winter training in Taekwondo athletes. International Journal of Sports Nutrition Exercise Metabolism, 3. 1-25.