Erősítsd immunrendszered a természet színeivel, vagyis a bioflavonoidokkal!

2020-04-13

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A flavonoidok a természetben fellelhető növényi aroma- és színanyagokat jelentik, az élelmiszerek nem tápanyagkomponensei, azaz nem jelentenek tápértéket. Miattuk különbözik a spenót íze és illata a narancsétól, miattuk piros a paprika és kék az áfonya. A növények másodlagos anyagcseretermékeiként hozzájárulnak túlélésükhöz, úgymint a pigmentálás, védelem az UV-sugárzás és a növényi kártevők elleni védelem (mikroorganizmusok, gombák, rovarok, csigák stb.) Az emberi szervezetben rendkívül fontos szerepük van az egészségmegőrzésben és a betegségek elkerülésében egyaránt. Elsősorban, mint antioxidánsok ismertek, és ezen tulajdonságuknak köszönhetjük a szervezetben rákmegelőző, immunrendszert erősítő, gyulladást csökkentő, antibakteriális és antivirális hatásukat.

Biológiai szerepük felismerése Nobel-díjas tudósunk, Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik. A flavonoidokon 13 különböző vegyületcsoportot értünk. Mára mintegy 4000-féle különböző flavonoidot azonosítottak. A bioflavonoidokat nagy mennyiségben az erős színű gyümölcsök, főleg a bogyós gyümölcsök, citrusfélék, fűszernövények, gyógynövények és a leveles zöldségek tartalmazzák. A zöldség- és gyümölcsfélék feldolgozása során, a különböző tisztítási eljárásokkal, a hámozással, a levelek eltávolításával és a hőkezeléssel a flavonoid-tartalom jelentősen változhat. Ha flavonoidokban gazdag étrendet szeretnénk, akkor fogyasszunk naponta a lehető legkevésbé feldolgozott állapotban erős színanyagokat tartalmazó zöldségeket és gyümölcsöket napi minimum 40 dkg-nyi mennyiségben. Az alábbi táblázatban láthatjátok, hogy mely flavonoidok mely növényi forrásokban vannak jelen.

Flavonoidcsoport A csoport jellegzetes képviselői Növényi források
Flavonolok Katechinek zöld tea, szőlőmag, fenyőkéreg
Proanthocyanidinek Oligomer, katechinek fenyőkéreg, szőlőmag, áfonya, körte, ginko biloba
Flavonok Quercetin,kaempferol alma, zöld tea, ginkolevelek, szőlőhéj
Biflavonok Amentoflavon, bilobetin ginkolevelek
Flavononok Hesperidin, narginin citrusfélék héja
Flavononolok Taxifolin fenyőkéreg
Anthocyaninok Cyanidin, delphidin, malvidin, petunidin piros és fekete szőlő (vörösbor), áfonya
Flavonolignanok Silymarin bogáncsfélék
Izoflavonok Genistein, diadzein szója

Bioflavonoidok

Flavonoidok hatása az emberi szervezetben

  • A bioflavonoidok hatása szinergens a többi növényi összetevővel, vitaminnal. Javítják a növényekben található vitaminok felszívódását, hasznosulását.
  • Féken tartják a szervezetben zajló oxidációs folyamatokat, tehát védenek minket a szabadgyökök káros hatásaitól.
  • Fogyasztásukkal számos betegség kialakulásának kockázata csökkenthető.
  • Szabályozzák a hajszálerek áteresztőképességét.
  • Erősitik a hajszálereket.
  • Segítik a simaizmok relaxációját (vérnyomáscsökkentő hatás).
  • Gátolják a gyulladások kialakulásában és fenntartásában szerepet játszó molekulák (hisztaminok, prosztaglandinok és leukotriének) hatásának érvényesülését.

Az alábbi táblázatban láthatjátok mely flavonoidtípus, milyen egészségügyi állapotban lehet hatásos.

Betegség, állapot Flavonoidok vagy forrásaik, melyek előnyösen befolyásolják a kóros elváltozást
Érszűkület quercetin, áfonya
Horzsolások, zúzódások áfonya
Hajszálértörékenység quercetin, rutin, hesperidin
Szürke hályog quercetin, áfonya
Cukorbetegség quercetin, áfonya
Vizesedés (ödéma) quercetin, rutin
Zöld hályog rutin
Szénanátha quercetin, hesperidin, rutin
Májgyulladás (hepatitisz) catechin, silymarin
Magas koleszterinszint quercetin
Klimax hesperidin
Éjszakai vakság áfonya
Gyomorfekély quercetin

Ha nincs lehetőséged ilyen sokféle nyersanyagforrást az étrendedbe építeni, válassz olyan étrend-kiegészítőket, vitaminokat, amelyekben bioflavonoidok is vannak. Azt tudnod kell azonban, hogy ahogy fentebb említettük, a bioflavonoidok együttesen, természetes forrásokból a szervezetbe kerülve fejtik ki leghatékonyabban pozitív hatásukat, tehát az étrend-kiegészítés nem teljes megoldás. Figyelj oda tudatosan, hogy lehetőség szerint fogyassz bőven erős színanyagtartalmú zöldségeket és gyümölcsöket.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!