Fehérje kalauz - avagy miről ismerszik meg a minőségi fehérje

2019-10-05

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az étrend-kiegészítők piaca napjainkra rendkívül szélessé vált. Gyakorlatilag naponta több száz új termék jelenik meg, így nem könnyű a termékek között eligazodni, és kiválasztani azokat, amikre valóban szükségünk van a céljaink eléréséhez.

Az étrend-kiegészítők világában kétségtelenül a fehérjék örvendenek a legnagyobb népszerűségnek.

Ebben nincs is semmi meglepő, hiszen bármilyen sportágat is űzzünk, a MINŐSÉGI fehérjebevitel kulcsfontossággal bír. - Na jó, talán a sakkozók esetében nem annyira fontos, bár kitudja!?

De mitől számít MINŐSÉGINEK egy fehérje? Gondolkoztál már rajta?

Szép a doboza? - A küllem szerintünk is fontos, de egy kis közhellyel élve, az érték belülről fakad.

Az, hogy valami szép, még nem jelent automatikusan garanciát arra, hogy minőségi is.

Tudod, ez olyan, mint a napokig el nem mosott shaker. Első ránézésre nincs vele probléma, de amikor lecsavarod a tetejét…még bele gondolni is szörnyű.

Jogosan merül fel benned a kérdés, hogy akkor mi alapján célszerű fehérjét választani?

Ne aggódj! Az következő néhány sorban körbejárjuk a témát, és adunk néhány tuti tippet, hogy pontosan mit is érdemes figyelned a fehérje címkéjén feltüntetett információkból.

  • Tartalmazzon magas biológiai értékű fehérjét! A biológiai érték azt mutatja meg, hogy milyen százalékban tudja a szervezet megemészteni és hasznosítani az adott fehérjeforrást, amennyiben a tojásfehérjét 100-nak vesszük. Minél magasabb a biológiai értéke egy fehérjének, annál jobban és nagyobb mértékben hasznosítható a szervezet számára. A tejsavófehérjének van a legmagasabb (BV 96%) biológiai értékük.
  • Legyen teljes értékű a termékben lévő fehérjeforrás. Fontos, hogy tartalmazza az összes esszenciális aminosavat a termék, ilyenek az állati eredetű fehérjék. Ha növényi eredetű fehérjét választunk, akkor fontos, hogy az az aminosav, ami hiányzik az adott növényi fehérjéből, az legyen hozzáadott aminosavként a termékben, vagy legyen olyan más növényi fehérjeforrással kombinálva, ami teljes értékűvé teszi az adott kombinációban.
  • Figyeld, hogy az általad kiválasztott termék a koncentrátum mellett tejsavó izolátum típusú fehérjét is tartalmazzon! Ez azért nagyon fontos, mert a koncentrátumokban kevesebb, az izolátumokban magasabb arányban található a fehérje. A koncentrátumokban általában magasabb a természetes szénhidrátforrás, és magasabb arányban vannak a zsírok is, mint az izolátumokban. Általánosságban elmondható, hogy az izolátumok jobb minőségűek, mint a koncentrátumok, azonban épp emiatt az áruk is magasabb.
  • Egy adagjában minél nagyobb arányban tartalmazzon fehérjét. Mivel csak kevesen rajonganak a natúr, semleges ízekért, ezért a gyártók különböző (általában édes) ízekben kínálják a termékeiket, sőt a jobb oldódás és nagyobb élvezeti faktor érdekében egyéb adalékanyagokat is alkalmaznak a termékek előállítása során. - Ha sok adalékanyagot tartalmaz egy fehérje, kevesebb fehérjét tud tartalmazni arányaiban. Kerüld azokat a gyártókat, akik a kiváló íz mellett közel 100%-os fehérjetartalmat ígérnek! - Ez így kivitelezhetetlen. Részesítsd előnyben azokat a fehérjéket, amik kevés adalékanyagot tartalmaznak, ellenben magas fehérjetartalommal bírnak. Adagonként, 23-25 gramm fehérje már nagyszerű értéknek számít!
  • Összetevők listája: Ami az összetevők között az első helyen áll, abból van a legtöbb a termékben. Egy minőségi fehérjénél kiemelten fontos, hogy a fehérjeforrás legyen az összetevők listájának felsorolásában a legelső. Ha ez mégsem így van, akkor vagy nem fehérjét tartasz a kezedben, vagy teljesen más fogalma van a gyártónak a minőségi fehérje fogalmáról. Ne hagyd magad átverni!
  • A gyártó rendelkezzen a szükséges alapvető minősítésekkel. Ez a minimum. Ha ezen felül még egyéb minősítésekkel is rendelkezik, az plusz pozitívum a gyártó mellett. ISO 9001, ISO 22000, GMP, IFS tanúsítvány, HACCP rendszer. - Ezek manapság alapnak számítanak. Nevesebb, a minőséget szem előtt tartó gyártók többsége a termékeit külsős laborvizsgálatoknak is aláveti.
  • Ne tartalmazzon sportolói szempontból nem kiemelt fontosságú aminosavakat. Bizonyos aminosavakat azért tesz bele a gyártó a termékekbe, hogy emelje az össz. fehérjetartalmat. Ilyenkor a tápérték adatoknál kiírt fehérje mennyiségét nem csak az adott fehérjeforrás teszi ki, hanem akár a sportolói szempontból nem kiemelten fontos aminosavak is. Ilyen aminosav például a glicin vagy a treonin, míg a leucin vagy a glutamin kiemelkedő fontosságú, úgynevezett sportcentrikus aminosavak kategóriájába sorolandó. - Utóbbiakról a későbbiekben még fogunk szót ejteni.
  • Teszteld le saját magad a legnagyobb márkák kiválasztott termékeit, vásárolj mintatasakot! Nézd meg milyen az íze, állaga, hogyan oldódik. Ezek nagyon fontos tényezők, mivel gyakran, rutinszerűen fogod fogyasztani.

Bízunk benne, hogy ezzel a rövid gyorstalpalóval a segítségedre lehettünk, és ezentúl könnyebben eligazodsz majd a fehérjék olykor zavarosnak tűnő világában.

Reméljük, hogy átjött a lényeg. - Minőségben nem érdemes kompromisszumokat kötni, hiszen érdemi fejlődést kizárólag megbízható és minőségi alapanyagok segítségével lehet elérni!

Ez körülbelül annyira biztos, mint hogy a hétfő a nemzetközi mellnap!

Na, irány a terem!


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!