Folsav: Hatása, hiányának tünetei, szedése – és miben van?

2020-01-20

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A folsav egy vízben oldódó vitamin, a B-vitamin család tagja.

Legtöbben, csak "magzatvédő vitaminként" ismerik, hiszen nélkülözhetetlen szerepet tölt be a magzat egészséges fejlődésében.

Azonban pótlása nem csak a terhes nőknek ajánlott, hanem mindenkinek – hiszen az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen.

De mire jó a folsav, mi a hatása és a hiányának tünetei, miben van és hogyan szedd?

Mire jó a folsav – Hatása

A “magzatvédő vitamin” mellett “B9 vitamin”-ként, “M vitamin”-ként, esetleg folsav vitaminként nevezik.

Vízben oldódik, de a máj is raktároz belőle.

A szervezet számára nélkülözhetetlen, főleg ételekből és táplálékkiegészítőkből pótolható.

Ahogy a bevezetőben említettük, a terhes nőknek még fontosabb a pótlása, hiszen a magzat gerincében található idegcső csak folsav jelenlétében zárul.

A folsav szerepe emellett:

  • részt vesz a vérképzésben
  • javítja az étvágyat
  • segíti más fontos vitaminok és ásványi anyagok felszívódását (például a B12-ét)
  • védelmet nyújt a különböző paraziták ellen
  • szerepe van a haj növekedésében és a jó közérzet kialakításában.

A jótékony hatásainak listája hosszú, hiánya pedig akár súlyos tüneteket is produkálhat.

Folsav hiány tünetei

A folsav az egyik legjobb védelmezője a beleknek, és az emésztőrendszer nyálkahártyáinak.

Hiánya éppen ezért bélrendszeri tüneteket és nyelvgyulladást okoz.

Ezenkívül étvágytalanság, fejfájás, memóriaromlás, hangulatingadozás vagy a fehér/vörös vérsejtek egyensúlyának felbomlása is kísérheti a hiányát.

A vérszegénység komoly hatással van a hétköznapi élet mellett a sportolói életvitelre is, mert két erős tünete:

  • fáradékonyság
  • fizikai erőnlét romlása.

Mindezeken kívül a stroke, a rák és a szívinfarktus esélyét is növelheti az elégtelen mértékű folsav.

Ezt a hiányt pedig több faktor is képes előidézni:

  • Alkoholproblémák (túl sok alkohol fogyasztása)
  • Bélfal betegségei (gyulladás, műtét, tumor)
  • Bizonyos gyógyszerek szedése
  • Időskor.

A legtöbben mégis az elégtelen bevitel miatt szenvednek folsav hiányban.

A folsav túladagolás tünetei

Hasonlóan a C-vitaminhoz, a folsav is vízben oldódó vitamin. Ha túl sokat fogyasztunk belőle, távozik a szervezetből a vizelettel, ezért nagyon nehéz túladagolni.

Amennyiben valahogy mégis sikerül, úgy hasonló tünetei lehetnek, mint a hiányának:

  • Gyomor- és bélrendszeri problémák
  • Alváshiány
  • Étvágytalanság.

Mint minden másnál, a folsavnál is előfordulhat, hogy egyes gyógyszerekkel nem javallott a beszedése, mert azokkal kölcsönhatásba léphet, vagy ronthatja a felszívódását.

Miben van folsav?

A folsav pótlása kétféleképpen történhet:

  • Ételekből
  • Táplálék- és vitaminkészítményekből.

A legjobb folsav tartalmú ételek:

  • Gyümölcsök (főleg a sárgabarack)
  • Teljes kiörlésű készítmények (gabonák)
  • Leveles zöldségek (főleg brokkoli, saláta, paraj, spenót)
  • Máj

Azonban érdemes kiegészíteni a táplálkozást különböző táplálékkiegészítőkkel és vitaminkészítményekkel is.

A folsav szedése

Az átlagos, egészséges felnőtteknek ajánlott fogyasztási mennyiség 300 mikrogramm, de ennél jóval többet érdemes fogyasztani babavárás előtt, alatt és a szoptatáskor (akár az ajánlott mennyiség másfélszeresét is, tehát 450 mikrogrammot).

Mivel nagyon érzékeny anyagról van szó, ezért a hő és a fény kárt okoz benne.

Érdemes tehát figyelni, hogy a fentebb felsorolt ételeket ne csak főzve együk, ugyanis ekkor könnyen lebomolhat belőle a folsav.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!