Hogyan győzd le a gyulladást – 10 hasznos tipp!

2020-08-28

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A gyulladás a szervezet első reakciója a sérülésre vagy fertőzésre. Az akut gyulladás az élet normális velejárója. Az időlegesen kellemetlen érzéssel és duzzanattal járó gyulladás során nagyszámú immunsejt áramlik arra területre, ahol meg kell küzdeni a káros mikroorganizmusokkal és be kell indítani a gyógyulási folyamatot.

A kemény edzéssel együtt járó akut gyulladás igazából jó dolog. Ez a fajta immunreakció teljesen normális és valójában feltétele is az izomnövekedésnek. Intenzív edzés során az izmokban mikrosérülések alakulnak ki, amelyeket a szervezet – a bevitt tápanyagok segítségével – helyreállít. Rendszeres és progresszív fizikai terhelés – és megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagbevitel – esetén szervezet „túlkompenzál” azaz az izom egyre erősebb és nagyobb lesz. Ez eddig nagyszerű. De mi a helyzet akkor, ha a gyulladás krónikussá, azaz hosszan tartóvá, lassú lefolyásúvá válik?

Krónikus gyulladás

A krónikus gyulladás hajlamos rendszerszintűvé válni, ami ízületi merevséghez és általános izomfájdalomhoz vezethet. Legsúlyosabb formájában szívbetegséget és inzulinrezisztenciát is okozhat. A legtöbb krónikus degeneratív betegség is valamilyen krónikus gyulladásra vezethető vissza. De még ha a legsúlyosabb következményeket meg is ússzuk, a krónikus gyulladás (sport)teljesítményre gyakorolt negatív hatása elkerülhetetlen. A krónikus gyulladások kialakulásának kockázata azonban életmódbeli és táplálkozási változtatásokkal, illetve jól megválasztott táplálékkiegészítők használatával jelentősen csökkenthető.

10 tipp a krónikus gyulladások megelőzésére

1. Billentsd helyes irányba az esszenciális zsírsavak arányát! Az omega-6 és omega-3 esszenciális zsírsavak optimális aránya nagyjából 4-5:1. A baj az, hogy a nyugati társadalmakban ez az arány 10:1 és 50:1 között szóródik. Első lépésként tehát hagyd el (vagy csökkentsd) az olyan omega-6-ban gazdag olajok használatát, mint a kukoricaolaj vagy a sáfrányolaj.

2. Második lépésként növeld az omega-3 zsírsavak fogyasztását! Ezt megteheted hidegvízi halak fogyasztásával vagy halolaj alapú omega-3 kiegészítők használatával. A Scitec Omega 3 formulája 2000mg koncentrált halolajat tartalmaz adagonként (2 kapszula), ami 470 mg EPA-t és 330 mg DHA-t biztosít. Ezek közül főleg az EPA (eikozapentaénsav) rendelkezik gyulladáscsökkentő hatással.

3. Korlátozd az egyszerű szénhidrátok bevitelét! Az egyszerű cukrok fokozott inzulinkiválasztást indukálnak, ami – bizonyos időpontokban, például közvetlenül edzés után – nem feltétlenül baj, viszont ha ez folyamatos, az fokozhatja a gyulladási folyamatokat.

4. Szabadulj meg a túlsúlytól! A zsírszövet ugyanis termékeny „táptalaja” az IL-6, a TNF-α és más gyulladáskeltő citokinek túltermelésének. A citokinek fehérje-alapú jelzőmolekulák, amelyeket az immunsejtek termelnek különböző folyamatok szabályozása céljából. Gyulladáskeltő citokineket például akkor, amikor valamilyen kórokozó kerül a szervezetbe és azt le kell győzni. A probléma az, hogy minél zsírosabb vagy, annál több ilyen anyagot termelsz (feleslegesen) és annál jobban elhúzódik a gyulladás.

5. Masszíroztass! Egy mindössze 10 perces masszázs is hatékonyan csökkenti a gyulladást az izmokban. Az izmok masszírozása olyan biokémiai érzékelőket aktivál a szervezetben, amelyek gyulladáscsökkentő jeleket küldenek az izomsejteknek.

6. Fogyassz több kurkumát, gyömbért és oregánót! A kurkuma – illetve az aktív hatóanyaga, a kurkumin – rendkívüli élettani hatásokkal bír. Például gyulladáscsökkentő hatása van, de emellett hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, erős antioxidáns hatása van, csökkenti az ízületi fájdalmat, valamint segít fenntartani a csontok, az ízületek, a tüdő és felső légutak egészségét is. Az élelmiszerboltokban vásárolható porított kurkumával az a probléma, hogy csak nagyon kevés – néhány százalék – benne az aktív hatóanyag mennyisége. Célszerűbb tehát kurkumin tartalmú táplálékkiegészítőt használni, ami koncentráltan biztosítja a hatóanyagot. Ilyen kiegészítő a Scitec Gold Standard Curcuminoids nevű terméke, amely 95%-os kurkuminoid tartalommal rendelkezik. A kurkuma hatóanyagának felszívódása nem túl jó, ezért a formula ki van egészítve BioPerine®-nel, ami fokozza a hatóanyagok felszívódását.

Gold Standard Curcuminoids termékünket megtalálod webáruházunkban is!

7. Kerüld a transzzsírokat! A transzzsírok elsősorban a telítetlen zsírok hidrogénezése (például a margaringyártás) során keletkeznek, de kisebb mennyiségben természetesen is előfordulnak húsokban és a tejben is. A transzzsírok emelik a „rossz” koleszterinszintet, csökkentik a „jó” koleszterinszintet, emelik a trigliceridszintet a vérben és rendszerszintű gyulladások kialakulásához, illetve azok súlyosbodásához vezethet túlzott fogyasztásuk. Transzzsírok legnagyobb mennyiségben különféle készételekben, mélyhűtött ételekben, süteményekben, édességekben, gyorséttermi ételekben találhatók, bár ami ez utóbbiakat illeti, nagy különbség van a transzzsír tartalom tekintetében országonként. Például a McDonald’s sült krumpli az USA-ban kétszer annyi transzzsírt tartalmaz, mint Magyarországon és 28-szor többet, mint Dániában. Az ételek transzzsír tartalma nagyban függ ugyanis nagyban függ az adott országban érvényben lévő szabályozástól.

8. Korlátozd az alkoholfogyasztást! Az alkohol gyulladást okozhat a belekben és korlátozza a szervezet képességét a gyulladások menedzselésére.

9. Fogyassz több gyümölcsöt és zöldséget! Ezzel javíthatod a szervezeted antioxidáns státuszát. Az antioxidánsok a szabad gyökök ellen „harcolnak”. Az elszaporodó szabad gyökök gyulladásokat (is) okozhatnak a szervezetben, illetve elnyújthatják, krónikussá tehetik a gyulladásokat.

10. Használj antioxidáns kiegészítőket, ha nincs időd vagy kedved magas antioxidáns tartalmú ételeket (pl. sok zöldséget) fogyasztani! Ilyen kiegészítők például a Scitec-től: a Beta Carotene, a C1000+Bioflavonoid, a Vitamin E, a Vitamin D3 Forte, a Selenium és a Zinc.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!