Hormonháztartásunk őre: a cink!

2020-08-26

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A WHO felmérése szerint minden harmadik ember cink hiányban szenved. Ennek hátterében, elsősorban az egyoldalú - szénhidrátban, különösen gabonákban gazdag táplálkozás (a gabonában található fitát ugyanis megköti a cinket), és a felszívódásbeli zavarok (Chron betegség, tartós hasmenés, alkoholizmus, stb..) állhatnak.

A cink egy esszenciális nyomelem, amely szervezetünkben a második legnagyobb koncentrációban jelen lévő ásványi anyag. Élettani hatása igen sokrétű, több mint 200 enzim felépítésében és aktiválásában játszik kulcsfontosságú szerepet.

Nélkülözhetetlen szerepet tölt be többek között a hormonháztartásban, a növekedésben és az immunrendszer egészséges működésében, testünk fertőzésekkel szembeni védelmében.

Ejtsünk most néhány szót a cink hormonháztartásban betöltött szerepéről.

Cink és tesztoszteron:

A cink-szintje (hasonlóan a D-vitaminhoz) szoros összefüggést mutat a tesztoszteronszinttel.[1]

Egy vizsgálatban, amelynek során csökkentették egészséges emberek táplálékának cinktartalmát, azt tapasztalták, hogy a vizsgálati személyek tesztoszteronszintje is csökkent. Viszont, ahogy ez várható volt, mikor cinkhiányos emberek cinkpótlást kaptak, a tesztoszteronszintjük is megnőtt.[1]

Egy másik kutatásban a cink alacsony, illetve normál tesztoszteronszinttel bíró, terméketlen férfiakra gyakorolt hatását vizsgálták, és azt találták, hogy az alacsony tesztoszteronszinttel bíró férfiaknál szignifikáns növekedés volt tapasztalható mind a tesztoszteronszintben, mind a spermaszámban.[2]

Profi birkózóknál a mindennapos cinkpótlás segített meggátolni a tesztoszteronszint csökkenését egy négy hetes, nagyon intenzív edzéssorozat után. [3]

Cink és inzulin:

A cink javítja az inzulinérzékenységet és csökkenti az inzulinszintet, ezért a cukorbetegség elleni védekezésben javasolt kiegészítés.[5;6]

Cink és pajzsmirigy:

A cink közvetlenül segíti a tiroxin hormon (T4) átalakulását az aktív pajzsmirigyhormonná, tijód-tironinná (T3)[4], illetve a cink a sejtekben lévő pajzsmirigy hormon receptorok tevékenységének előmozdításáért is felelős.

Egészségünk megőrzése és teljesítményünk fokozása érdekében rendszeresen fogyasszunk cinkben gazdag ételeket, mint a kagyló, zabpehely, lencse, máj, marhahús vagy tojás!

Ha ezeket az élelmiszereket nem kedveljük, vagy fogyasztjuk rendszeresen, indokolt lehet a cink pótlása étrend-kiegészítővel.

A Scitec Essentials - Zinc vagy az Advanced Multi Minerals segítségével könnyen és gyorsan biztosíthatjuk szervezetünk számára az igényeinknek megfelelő cink mennyiséget.
Előbbi 25mg, míg utóbbi 15mg cinket tartalmaz adagonként.

Figyelem!
Tartósan magas cink bevitel esetén (napi 60-70 mg felett), a cink mellé célszerű rezet is fogyasztani. (10:1 arányban)

Forrás:

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8875519/
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7271365/
[3] https://europepmc.org/article/med/16648789
[4] Pelton R, LaValle JB, Hawkins EB, et al. Drug-Induced Nutrient Depletion Handbook. 2nd ed. Hudson, OH: LexiComp, Inc. 2001.
[5] Kelishadi R, Hashemipour M, Adeli K, et al. Effect of zinc supplementation on markers of insulin resistance, oxidative stress, and inflammation among prepubescent children with metabolic syndrome. Metab Syndr Relat Disord. 2010 Dec;8(6):505-10.
[6] Hashemipour M, Kelishadi R, Shapouri J, et al. Effect of zinc supplementation on insulin resistance and components of the metabolic syndrome in prepubertal obese children. Hormones (Athens). 2009 Oct-Dec;8(4):279-85.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!