Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!

2020-02-11

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az emberek többsége az elmúlt években leginkább etikai vagy környezetvédelmi okokból választotta a vegán étrendet, életmódot.

Az utóbbi időben azonban számos sportoló, élsportoló tért át növényi alapú táplálkozásra azzal a nem titkolt szándékkal, hogy növeljék teljesítményüket és a maximumot tudják kihozni a regenerációjukból.

Elég csak az UFC harcost, a Conor McGregor-t is legyőző Nate Diaz-t említenünk, vagy a hatszoros Forma-1-es világbajnokot, Lewis Hamilton-t.

Valóban a vegán táplálkozás lenne a sikerük kulcsa?

Tekintsünk a shakerük és az ételhordó táskájuk aljára, és vizsgáljuk meg, mit mondanak a tapasztalatok, illetve a kutatási eredmények a vegán táplálkozásról a sport és a teljesítményfokozás tekintetében.

1. Kevesebb testzsír

Akik vegán táplálkozást folytatnak, – az alacsony zsír és magas rost bevitelnek köszönhetően – alacsonyabb testzsír százalékkal, szálkásabb testösszetétellel rendelkeznek. [1]

A "száraz", kidolgozott fizikum pedig a legtöbb sportágban kifejezetten előny! – Ez alól talán csak a szumó a kivétel.

2. Jobb vérkeringés

A vegán étrendről bebizonyosodott, hogy javítja a vérkeringést [1] és ezáltal a sportteljesítményt is.

Az intenzívebb vérkeringésnek köszönhetően az izmok több vért kapnak, így azok jobban teljesítenek, javul a tápanyagfelvételük, illetve könnyebben távoznak belőlük a salakanyagok. Így a fáradtságérzet is később jelentkezik.

3. Kevesebb gyulladás

Az állati eredetű táplálékok elhagyása csökkenti a szervezetben lévő gyulladásokat is.

Ahogy a Scitec Institute vezetője, Szász Máté említi a Trénerek Trénere program egyik részében: „egy jól felépített vegán étrendben a magas rostbevitel miatt egy mérsékeltebb inzulinreakció lép fel”, -ami csökkenti a gyulladások kialakulását. Ráadásul „a gyulladásokat nagy mértékben mérsékli a magas antioxidánsbevitel is”, – melyeket leginkább növényekkel tudunk bevinni a szervezetünkbe.

4. Jobb egészségügyi állapot

A Harvard Egyetem kutatói szerint, akik növényi táplálkozásra váltanak, javul az általános egészségügyi állapotuk is. – Köszönhetően a növényekben található vitaminoknak, ásványi anyagoknak, rostoknak és egyéb fitovegyületeknek. [1]

5. Robbanékonyság

Szervezetünk számára az energiát elsősorban a szénhidrátok biztosítják. A szénhidrátok pedig természetes formában a növényekben fordulnak elő, – elég csak a gabonafélékre, hüvelyesekre vagy a gyümölcsök többségére gondolnunk. Éppen ezért, azok a sportolók, akik áttérnek a vegán táplálkozásra hirtelen jött, robbanásszerű energiaszintről számolnak be. Ez nem is meglepő, hiszen a szénhidrátok alapjaiban határozzák meg a teljesítőképességet! [2]

6. Jobb közérzet

A növények roppant tápanyagsűrű és könnyen emészthető táplálékok, így kevésbé terhelik le az emésztőszervrendszert. Ezzel szemben az állati eredetű táplálékok többségének megemésztése jelentős kihívást jelent szervezetünk számára, így ezek fogyasztása után könnyen tapasztalhatunk bágyadtságot, enerváltságot.

Húsimádóként általános jelenség, hogy egy kiadósabb vasárnapi ebéd után jól esik ledőlni néhány órára a kanapéra. Ennek oka bizony nem az édesburgonya és a brokkoli, hanem az a szép szelet steak a tányér szélén!

Megállapíthatjuk, hogy a kellő körültekintéssel összeállított vegán étrend nemhogy csökkenti, hanem épphogy növelheti a teljesítőképességet!

Megdőlni látszik tehát az a tévhit, ami azt sugallja, hogy vegánként nem lehet kimagasló sportteljesítményt nyújtani…

Egy dolog azonban bizonyos, akár vegán vagy, akár nem: a súlyokat nem érdekli, hogy milyen étrendet követsz, hisz nekik csak az számít, hogy mozogjanak!

Légy jó arc és add meg nekik, amit szeretnének


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!