Itt az ősz, itt van újra!

2020-11-03

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az ősz nem csak a tömegnövelés kezdetét jelenti, hanem sajnos a nátha és megfázás időszakának beköszöntét is.

A köztudat a megfázás és a nátha felelősének egyértelműen a hűvös, hideg hőmérsékletet tekinti, esetenként a huzatot. Ez azonban téves hozzáállás.

A hidegnek – legyen az levegő, víz vagy bármely más halmazállapotú – a fagyáson kívül nincs egyéb kóroki szerepe.

A mikrobiológia és az infektológia fejlődése egyértelművé tette, hogy nem lehet megfázni.

A felső légúti betegségek - a nátha-, a torok-, a mandula-, a garat- és a légcsőgyulladás, a tüdőgyulladás, a húgyúti fertőzés és a vesegyulladás egytől egyig kórokozók következményei. Baktériumok, vírusok és gombák a kiváltó okai.

Ezek az élőlények csak megfelelő körülmények között képesek szaporodni. Általában a hőmérséklet és a páratartalom határozza meg szaporodóképességüket, és ettől függ fertőző, vagyis megbetegítő képességük is.

A betegség kialakulásához kell egy kritikus számú baktérium vagy vírus, és persze egy fogékony szervezet. Fogékonyságunk az immunrendszerünktől függ, a kritikus szám pedig a levegőben lévő kórokozó koncentrációtól.

Az utcai levegő hőmérsékletére, páratartalmára nincs ráhatásunk, azonban fogékonyságunkat életmódunkkal és az immunrendszerünk "megerősítése" által, jelentősen csökkenthetjük.

Íme 5 életmódbeli és immunerősítő tipp az őszi évszakra:

1. Kerüld a cukrot!

A nagymennyiségű cukorfogyasztás nem csak elhízáshoz és a cukorbetegség kialakulásához vezethet, de csökkentheti a szervezet ellenállóképességét is. A kapcsolódó kutatások ugyanis egyértelműen rávilágítottak arra, hogy a cukor 50%-kal csökkenti a fehérvérsejtek hatékonyságát, így az immunrendszer védekezőképessége jelentős mértékben meggyengül a különböző kórokozókkal szemben.[1]

Cukor helyett inkább használj édesítőszert, mint a stevia vagy az eritrit.

2. Kezeld a stresszt!

A stressz és a szorongás enyhítése kulcsfontosságú az immunrendszer megfelelő működése szempontjából. A krónikus stressz fokozza a gyulladásszintet, megborítja az immunrendszer kényes egyensúlyát, valamint elnyomja a megfelelő immunválaszt.

Végezz relaxációs gyakorlatokat, hallgass zenét, olvass, eddz - a lényeg, hogy valami olyat csinálj, ami kikapcsol.

3. Mozogj!

A hűvösebb időnek és a szeszélyes időjárásnak köszönhetően a legtöbb ember szívesebben marad otthon és nézi a kedvenc sorozatát, minthogy erőt vegyen magán és elinduljon edzeni. Ha te a kivételhez tartozol, akkor van egy jó hírünk. A rendszeres testmozgás nem csak a sportcéljaid eléréséhez juttat közelebb, de csökkenti a szervezetszintű gyulladást, illetve támogatja a makrofágok termelését is! - A makrofágok a fehérvérsejtek egy csoportja, amelynek elsődleges feladata, hogy bekebelezzék és eltakarítsák a szervezetbe jutó betolakodókat.

4. Aludj eleget!

Az alvás fontosságát nem győzzük hangsúlyozni. Gyakorlatilag a test minden funkciójára kihatással van, kezdve a hormonháztartás kiegyensúlyozásától, a regeneráción keresztül egészen az immunrendszer optimális működéséig.

Egy 164 egészséges felnőtt bevonásával végzett vizsgálatban azok a személyek, akik minden este kevesebb, mint 6 órát aludtak, nagyobb valószínűséggel betegedtek meg, mint azok, akik minden este 6 vagy annál többet aludtak. [2] Természetesen a mennyiség mellett kiemelten fontos az alvás minősége is.

Ehhez kapcsolódóan ajánlanánk figyelmedbe az egyik korábbi cikkünket: Aludj, hogy fejlődj

5. Fogyassz elegendő vitamint és ásványi anyagot!

A vitaminok és ásványi anyagok olyan vegyületek amelyek nélkülözhetetlenek az emberi szervezet számára, azonban előállításukra - néhány kivételt eltekintve nem képes.

A vitaminok elsődleges forrásait a mindennapi táplálékok jelentik, azonban az elérhető tápanyagok minősége szinte lehetetlenné teszi azt, hogy fedezni lehessen napi vitamin és ásványi anyag igényt.

Itt jöhetnek számításba a különböző multivitamin formulák, amiknek segítségével könnyedén hozzájárulhatsz szervezeted vitamin és ásványi anyag igényének kielégítéséhez.

A Mega Daily One Plus, termékpalettánk egyik legnépszerűbb formulája, amely 25 aktív összetevőt tartalmaz.

Magas dózisban tartalmaz B-vitamin komplexet és C-vitamint, valamint létfontosságú ásványi anyagokat, köztük magnéziumot, szelént és cinket.

Az immunrendszer működése szempontjából néhány vitaminnak és ásványi anyagnak fontosabb szerepe van, mint a többinek.

Ezek közé tartozik a C és D-vitamin, valamint a cink és a szelén.

Fokozott szellemi vagy fizikai igénybevétel esetén javasolt ezeknek a mikrotápanyagok bevitelére nagyobb hangsúlyt fektetni és akár emelt dózisban fogyasztani őket.

Felhasznált szakirodalom:

[1] https://blog.bioticsresearch.com/does-sugar-weaken-the-immune-system

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26118561/


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!