Kávét vagy koffeint?

2021-06-03
 / 5.0

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Emberek milliói indítják a napot egy jó kávéval, amit általában még megtoldanak egy másikkal ebéd után. A kulináris élvezeten túl, nyilvánvalóan egyfajta mentális és fizikális stimulációt várnak – és kapnak – a kávéfogyasztástól. A legtöbb kávéfogyasztó azzal is tisztában van, hogy a kávé „ébresztő” hatásáért a koffein a felelős. Érdemes azonban közelebbről is megvizsgálni a koffein, illetve a kávé élettani hatásait. Ugyanis nem minden olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre látszik.

Mi is az a koffein?

Bár a koffein talán a legismertebb teljesítményfokozó hatóanyag, nem árt tisztázni néhány alapfogalmat. A koffein egy metilxantin-származék, fehér, keserű ízű, kristályos vegyület. Megtalálható a kávéban, a teában, a kóladióban, a kakaóbabban és még néhány egyéb egzotikus növényben, amelyek közül a guarana és mate tartozik az ismertebbek közé.

A koffein stimulálja a központi idegrendszert, blokkolja az adenozin-receptorokat, serkenti az adrenalin és a dopamin termelődését, és ezeken keresztül fokozza fizikális és mentális teljesítményt, az állóképességet, a mentális éberséget, a kordinációt, és mérsékli a kifáradást.

Koffein vagy kávé?

A nagy kérdés azonban az, hogy ugyanott vagyunk-e X gramm tiszta koffein és ugyanennyi koffeint tartalmazó kávé (vagy esetleg tea) elfogyasztásával. A kutatások alapján erre a válasz az, hogy nem!

Koffein vagy kávé?

Az egyik ilyen témájú legátfogóbb tanulmány a kávéfogyasztás, illetve a tiszta koffein bevitel metabolikus és edzés-állóképességi hatásai hasonlította össze (Graham TE, et al. Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion. J Applied Physiology 1998;85:883-9.). Vízzel elfogyasztott tiszta koffein és ugyanennyi koffeint tartalmazó kávé hatásait vizsgálták és hasonlították össze, valamint természetesen volt egy placebo csoport is. A metilxantin plazma koncentráció ugyanakkora volt a tiszta koffeint és a kávét fogyasztóknál, azaz ugyanannyi koffein szívódott fel a két különböző forrásból. Számottevő állóképességfokozó hatása azonban csak a tiszta koffeinnek volt, és a vér adrenalinszintje is magasabb volt a tiszta koffeines csoportban. A tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a kávénak vannak olyan összetevői, amelyek a koffein ellen dolgoznak!

Ez nem meglepő, tekintve, hogy a kávé(bab) egy komplex biológiai képződmény, többszáz összetevővel, amelyek aztán a koffeinnel együtt belekerülnek a kávéitalba is. Egyes összetevők a koffeintől teljesen független hatást fejtenek ki, míg mások kifejezetten a koffein ergogén illetve stimuláns hatásait mérséklik – ami lehet rossz és jó is, a céljainktól illetve egyéni koffein érzékenységüktől függően. A nyilvánvaló összetevőkön – zsírokon, szénhidrátokon és fehérjéken – túl, a kávé tartalmaz nikotinsavat, opioid recepetor antagonistákat, valamint kolinomimetikumokat is. Ez utóbbi hatóanyag csoport, az adrenalinnal ellentétes hatást fejt ki, például csökkenti a pulzust és a vérnyomást.

Ha koffeinmentes kávéba rakunk tiszta koffeint, akkor is azt az eredményt kapjuk, hogy kevésbé stimulál, mint a tiszta koffein vízzel. Tehát nem arról van szó, hogy a kávéban valami „másfajta” koffein lenne, ami nem annyira „erős”.

A tea koffein antagonistája elég jól ismert. L-teaninnak hívják, külön étrendkiegészítőként is kapható, valamint „nyugtató” italok és kiegészítők gyakori összetevője. Koffeinnel kombinálva, csökkenti annak vérnyomásemelő és éberségfokozó hatását.

És mi a helyzet az energiaitalokkal? Ami a koffein stimuláns hatásainak érvényesülését illeti, nincs különösebb probléma velük. VISZONT, 80 mg koffein beviteléhez – ami nagyjából egy doboz energiaital koffeintartalma – be kell juttatnod a szervezetedbe jó pár teljesen felesleges vagy egyenesen káros összetevőt (cukrot, mesterséges édesítőt, színezéket, stb.), valamint indokolatlanul magas árat kell fizetned érte. A sok energiaitalban megtalálható taurinnak vannak ugyan élettani hatásai, viszont a koffein stimuláns hatásához a taurin semmit nem tesz hozzá, sőt inkább ellene dolgozik. Az energiaitalok ízesítettek, tehát van valamekkora élvezeti értékük is, bár azért túlzás lenne ízletesnek nevezni őket.

Az energiaitalok kézenfekvő és mindenképpen magasabbrendű alternatíváját jelentik az energizáló táplálékkiegészítők. Ezek a komplex formulák úgy vannak összerakva, hogy az összetevők egymást segítsék, illetve kiegészítsék. A koffeintartalom tekintetében széles skála, a Scitec legújabb ilyen jellegű terméke a Hot Blood Hardcore 300 mg tiszta koffeint tartalmaz, ami egy ütős adag.

A tiszta koffein, illetve a koffeintartalmú táplálékkiegészítők mellett szól az is, hogy a lefőzött kávék koffeintartalma elég változékony, így nehéz pontosan belőni a bevitelt. Megvizsgálták ugyanannak a kávézónak ugyanazt a kávéját hat egymást követő napon. Az italok koffeintartalma ezen a hat napon 259 és 564 mg között szóródott. (McCusker RR, et al. Caffeine content of specialty coffees. J Anal Toxicol 2003;27:520-2). Csak hogy érzékeltessük a különbséget, 3 illetve 7 doboz Red Bull koffeintartalmáról van szó. Olyan mintha bemennél a helyre, és véletlenszerűen legurítanál 3 vagy 7 doboz energiaitalt. Azért az nem mindegy!

Konklúzió

Sokan egyenlőségjelet tesznek a koffein és a kávé közé. Pedig erről szó nincs. Ha a mentális fókusz, valamint a mentális / fizikális teljesítmény fokozása a cél, akkor a tiszta koffein vagy a tiszta koffeint tartalmazó energizáló termékek a nyerők, viszont a kávénak sok pozitív élettani hatása van, a stimuláns hatás nem annyira direkt, emellett még finom is. A döntés a tied, válaszd a céljaidnak, szervezetednek, ízlésednek leginkább megfelelőt, vagy – ha nagyon bírod koffeint – akár mindkettőt!

    Caffeine 100 kap.
    2 290 Ft
    22,90 Ft/kap.
    Kosárba teszem