Kollagén, mint létfontosságú tápanyag!

2021-03-26

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A kollagénre sokan csak úgy gondolnak, mint valamilyen szépségápoló, kozmetikai hatóanyagra/kiegészítőre, és nem pedig úgy, mint valamilyen létfontosságú tápanyagra.

A kollagén szigorúan véve ugyan nem számít esszenciális tápláléknak, mégis kritikus fontossággal bír az emberi szervezetben, ami mára - a modernizálódott étrendünknek köszönhetően - szinte teljesen eltűnt a táplálkozásunkból.

Őseink, illetve a korábbi generációk az elejtett állatot az „orrától a farkáig” elfogyasztották, vagyis megették az állat bőrét, agyát, csontvelőjét és a különféle belső szerveit is. Ezzel nem csak jelentős mennyiségű vitamint és ásványi anyagot fogyasztottak el, hanem kollagént is. Bár ők akkor még nem tudták ennek a jelentőségét - ösztönösen cselekedtek - hiszen törekedtek arra, hogy minél többet hasznosítsanak az elejtett állatból.

Napjainkra azonban ez teljes mértékben megváltozott. A modern ember étrendjéből teljesen kikerült a velőscsont vagy éppen a több órán át főtt csontleves, kocsonyát is csak néhanapján fogyasztunk. Ezzel pedig szinte teljesen száműztük étrendükből a kollagén fehérjék fogyasztását.

Mi is az a kollagén?

A kollagén az emberi szervezetben leggyakrabban előforduló fehérje – az erek, a belső szervek, a bélrendszer, a kötőszövetek és az ízületek jelentős részét is a kollagén típusú fehérjék alkotják.

Idáig a kollagén típusú fehérjék 28 fajtáját sikerült beazonosítani, azonban a szervezetet alkotó kollagének 90%-át egyetlen típus adja, az I-es típusú kollagén.

A kollagént a szervezet maga is termeli, azonban a 25. életév után előállítása folyamatosan csökken, ami 50-60 éves korra a minimálisra esik vissza. Ennek következtében a kollagén tartalmú szövetek szerkezete meggyengül, így azok veszítenek rugalmasságukból. Megjelennek az első ráncok, az erek merevebbé válhatnak, az ízületek meggyengülhetnek, stb..

Ha hasonlóképp az emberek többségéhez, te sem eszel napi rendszerességgel magas kollagén tartalmú ételféleségeket, érdemes megfontolnod a kollagén étrend-kiegészítőként történő fogyasztását az egészséged és fittséged megőrzése érdekében.

Kollagén, mint létfontosságú tápanyag

    -15%
    Collagen 300 gr.
    7 990 Ft
    6 790 Ft
    22,63 Ft/gr.
    Kosárba teszem

Termékpalettánkon több magas minőségű kollagén formula is megtalálható, azonban a csúcsminőséget egyértelműen a Collagen Powder személyesíti meg.

A Collagen Powder egy kiváló ízesítéssel rendelkező, por állagú, cukormentes formula, amely adagonként 10 gramm hidrolizált hal kollagént tartalmaz, C-vitaminnal megerősítve.

A hal kollagén 2000 Dalton alatti peptid méretének köszönhetően nagyszerű hasznosulási rátával rendelkezik és az egyik legjobb minőségű kollagénforrás a piacon. A többi kollagén forrástól eltérően nem tartalmaz Neu5Gc-t, így azok is bátran alkalmazhatják, akik valamilyen autoimmun betegségben szenvednek. A C-vitamin kulcsszerepet tölt be a kollagén szintetizálásában, ugyanis a kollagén termelésben részvevő két enzim, a lizil- és prolilhidroxiláz működése lehetetlen megfelelő mennyiségű C-vitamin nélkül. Ha ezek az enzimek nem aktiválódnak, a már meglévő „érett” kollagénhálózat fenntartása is veszélybe kerülhet, aminek a végkifejlete akár életveszélyes állapotot is eredményezhet, gondoljunk csak a skorbutra.

Hogy a kollagén nem csak egy újabb "marketing étrend-kiegészítő", azt az alábbi kutatási eredmények is alátámasztják:

35 és 55 éves közötti nők, 8 héten keresztül, napi 2.5 vagy 5 gramm kollagént fogyasztottak. Ez idő alatt, mindkét csoportban jelentős mértékben megnövekedett a bőr rugalmassága, és javult a hidratáltság.[1]

Egy hasonló vizsgálatban a résztvevők napi 9 gramm kollagént fogyasztottak 3 hónapon keresztül. Ez idő alatt 50%-kal növekedett a bőr rugalmassága és csökkent a pórusok száma is.[2]

Nézzük, mi a helyzet akkor, ha sportolóknak adnak kollagén kiegészítést, akik az extrém igénybevételből adódóan fokozottan ki vannak téve a különböző ízületi bántalmaknak.

Egy 24 hetes vizsgálatban napi 10 gramm kollagén jelentős mértékben csökkentette az ízületek merevségét, gyulladását és a fájdalmat.

Ugyancsak atlétáknál mutatták ki, hogy a 12 héten keresztül szedett, napi 5 grammos dózisban fogyasztott kollagén kiegészítés szignifikánsan csökkentette az ízületi fájdalmakat.[4]

Idősebb emberek esetén is hasznos lehet az étrend kollagénnel történő kiegészítése. Idős hölgyek 12 hónapon keresztül szedtek, napi 5 gramm kollagént. Ennek hatására a lumbális csigolyákban és a combnyakban is jelentős mértékben nőtt a csonttömeg.[5]

Természetesen a kollagén kiegészítés sem oldja meg egy csapásra minden problémánkat, de az étrendünkbe történő újbóli visszahelyezésével jelentős mértékben hozzájárulhatunk egészségi állapotunk megőrzéséhez, életminőségünk javításához.

Forrás:

[1] Proksch és mtsi., 2014.

[2] Maia Campos és mtsi., 2019.

[3] Clark és mtsi., 2008.

[4] Zdzieblik és mtsi., 2017.

[5] König és mtsi., 2017.