Mik azok az EAA-K?

2019-08-18

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Mi a különbség BCAA-k (elágazó láncú aminosavak) és az EAA-k (esszenciális aminosavak) között? Melyiket érdemes szedni? Ezen a héten a Scitec Nutrition sportolója, Emi Roberti megválaszolja ezt a kérdést.

Ez egy elég trükkös kérdés, hiszen a három BCAA (Leucin, Izoleucin, Valin) valójában három a nyolc EAA-ban található aminosav közül. Szóval mindegyik BCAA EAA is egyben, de nem minden EAA BCAA.

A NYOLC ESSZENCIÁLIS AMINOSAV LISTÁJA

  1. Metionin
  2. Lizin
  3. Fenilalanin
  4. Treonin
  5. Triptofán
  6. Leucin (elágazó láncú)
  7. Izoleucin (elágazó láncú)
  8. Valine (elágazó láncú)

A Leucin-t, Izoleucin-t és a Valin-t azért nevezzük „elágazó láncú” aminosavnak, mert az összes többi aminosavval ellentétben a fizikai felépítésük is elágazik.

A Leucin egyszerű ábrája például ilyen:

Szóval, ha a BCAA termékekből hiányzik olyan 5 esszenciális aminosav, amelyre az emberi testnek szüksége van a regenerációhoz és a fizikai erőhöz, miért szedné őket bárki is?

Ezért kellene ott lennie egy EAA terméknek minden sportoló táplálék-kiegészítői között

Az Esszenciális Aminosavakat (EAA-kat) azért hívjuk „esszenciális”-nak, mert ezeket a test nem tudja előállítani, így bevitelük kizárólag táplálék és/vagy étrend-kiegészítő formájában történhet.

Sokan nem fogyasztanak sok EAA-ban gazdag ételt, és még ennél is többen vannak azok, akiknek a szervezetében ezek nem szívódnak fel vagy hasznosulnak rendesen. Ahogy öregszünk, a test egyre kevésbé tudja hatékonyan kivonni az összes tápanyagot a fehérjeforrásokból; a fehérjékből bevitt többletkalória pedig a zsír elraktározódásához vezethet.

Bár a testépítők tették népszerűvé az „elágazó” EAA-kat az izomépítés és az izommegtartás céljából, fogyasztásukból bárki profitálhat! Az EAA-k a sejtenergia termelődését stimulálják, és elősegítik a sejtregenerációt. Beindítják az olyan kritikus fontosságú enzimek termelődését, amelyek az egészséges (és teljes) emésztéshez szükségesek. Különösen fontosak azok számára, akik bármilyen fizikai vagy mentális stresszel küzdenek, beleértve az intenzív testmozgást, a sérüléseket és a műtéteket.

Mivel az EAA hatásait régóta kutatják, tudjuk, hogy számos tudományosan bizonyított előnnyel bírnak.

Az EAA-k képesek megelőzni az izmok lebomlását intenzív fizikai és lelki stressz esetén is.
Az EAA-k javítják, megnövelik, valamint védelmezik a mitokondriumot, a sejtjeink energiagyárait.
Az EAA-k képesek elnyomni az étvágyat és javítani az anyagcserét.

Életkortól vagy atlétikai fejlettségtől függetlenül mindannyiunknak szükségünk van EAA-kra ahhoz, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat, nézzünk ki és teljesítsünk.

Nézd meg az EAA-választékunkat:


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!