Minden az L-karnitinról: hatása, szedése

2020-03-03

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Az L-karnitin az egyik leghatékonyabb étrendkiegészítő, amikor fogyásról van szó.

De nem csak a súlyvesztéshez, hanem az egész élethez elengedhetetlen tápanyag.

Megtalálható a szervezetben is – de külső forrásból is pótolható.

De pontosan mi is az az L-karnitin, milyen pozitív és negatív hatása van? Van-e az L-karnitinnak mellékhatása és veszélye – és hogyan kell szedni?

L-karnitin hatása

Az L-karnitin elsődleges és legfontosabb feladata, hogy a zsírsavakat eljuttassa a sejtfalakon át a mitokondriumba.

Emellett növeli a mitokondriális funkciókat, ami hozzájárul az egészséges öregedéshez.

A mitokondriumot úgy képzeld el, mint egy hatalmas kandallót a sejtekben, a zsírsavakat pedig úgy, mint a fát a tűzre.

A mitokondrium elégeti a kapott zsírsavakat, és az égés következtében energia szabadul fel, amelyet a szervezet felhasznál.

L-karnitin hatása

Emellett segít megakadályozni az agy időskori hanyatlását.

Sőt, akár az összes agyi funkciót is képes megnövelni, ahogy ez az alkoholista embereken végzett kutatás bizonyítja.

A szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is segít, hiszen képes csökkenteni a vérnyomást, illetve közvetlenül a szív megbetegedésekor is segítséget tud nyújtani.

Az L-karnitin káros hatása és veszélyei

Az adagolási javaslatot fontos betartani, hiszen ez esetben nincsen káros hatása és biztonságos.

Ugyanakkor szedésekor előfordulhatnak mellékhatások, mint például hányinger vagy gyomor bántalmak.

A tested képes az L-karnitint önmagában is előállítani aminosavakból, pontosabban lizinből és metioninból.

Ehhez azonban nagyon sok C-vitaminra van szükség.

Ahhoz, hogy ezeket a feltételeket teljesítsd, sok olyan tápanyagot kell bevinned a szervezetedbe, ami az L-karnitin termeléséhez szükséges.

Erre két lehetőséged van:

  • szilárd tápanyagokból,
  • táplálékkiegészítőkből.

A szilárd tápanyagoknál főleg állati eredetű ételekből vihető be, ezért a vegánoknak probléma lehet a megfelelő bevitel biztosítása.

L-karnitint tartalmazó ételek

A legtöbb L-karnitint (és aminosavat is) akkor tudod bevinni a szervezetedbe, ha halat és húst eszel.

A legmagasabb L-karnitin tartalmú ételek:

  • marhahús,
  • sertéshús,
  • hal,
  • csirke,
  • tej.

Az L-karnitin mennyiség lecsökkenhet a vegán életmódot folytatóknál, illetve ha valami krónikus betegség vagy genetikai rendellenesség áll fenn.

Ekkor érdemes lehet a táplálékkiegészítők felé fordulni.

L-karnitin szedése

L-karnitin szedése

A legtöbb L-karnitin tartalmú táplálékkiegészítőt a sportolók és a fogyni vágyók használják.

Ugyanis ha megnöveljük az L-karnitin mennyiségét a szervezetben, akkor elméleti síkon sokkal több zsírsavat tud elszállítani a sejtekbe, tehát sokkal több “fát” tud elhordani a “tűzre”.

A kutatási eredmények vegyesek, ugyanis van, ahol nem mutatnak ki megnövekedett súlyvesztést.

De vannak olyan eredmények is, amelyek (főleg túlsúlyos és idősebb embereknél) arról számoltak be, hogy 1,3 kilóval nagyobb fogyást értek el, mint azok, akik nem szedtek L-karnitint.

Ha szeretnéd te is kipróbálni az L-karnitin pozitív hatásait, akkor a Scitec Carni Complex készítményt ajánljuk, amely egy magas dózisú karnitin, és mivel kapszula, ezért az adagolása is könnyű.

Carni Complex

Az L-karnitin napi ajánlott adagja 500-2000 mg.

Ez a mennyiség hosszútávon is biztonságos és hatékony.

Összefoglalás

Az L-karnitin a szervezet egyik fontos anyaga, amely feltételesen esszenciális.

Ez azt jelenti, hogy a test képes eleget előállítani belőle, de csak bizonyos feltételek mellett.

A legjobb, ha természetes tápanyagokból pótoljuk, illetve ha indokolt (pl.: diéta alatt), akkor táplálékkiegészítőkből.

Ha kíváncsi vagy az összes kreatin tartalmú táplálékkiegészítőnkre, itt találod őket.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!