Multivitamin megaposzt: Minden, amit tudnod kell

2018-02-28

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Már egész egészséges az étrended. Helyén kezeled a makrotápanyagokat (fehérje, szénhidrát, zsír) tudatosan törekedsz arra, hogy változatosan étkezz, hogy minél több előnyöd származhasson az ételek széles választékából. Lehet, hogy még multivitamint is szedsz, hogy kiegészítsd az étrended.

Nagyjából sikerült eltalálnunk? A napi szükséges makrotápanyagokhoz viszonylag könnyen hozzájuthatunk szilárd táplálkozással, hiszen elég csak 3 dologra figyelni. De ami a multivitaminokat illeti, mennyit tudsz a több tucat vitaminról, ami számos testfunkció működéséhez elengedhetetlen?

Nehéz az összeset megismerni. Vegyük át pár kulcsfontosságú tényezőt, amit a multivitaminokról tudnod kell, valamint nézzük meg azt is, hogyan hozhatod ki a legtöbbet a mikrotápanyagokból!

MIK A MULTIVITAMINOK?


www.menshealth.com

A multivitaminok olyan mikrotápanyagok, amelyekre a szervezetednek szüksége van a működéshez. Nincs bennük kalória, de fontos szerepük van mindenben, beleértve a sejtnövekedést, az energiaszint növelését, a stressz és a szorongás csökkentését, a szív egészségének megőrzését, valamint az anyagcsere felgyorsítását.

A "multivitamin" kifejezés azokra a gyakori vitaminokra utal, amelyeket a test többek között ezekre a szerepekre használ fel. Egyes vitaminok az ételekben találhatók meg, és némelyiket a szervezet is elő tudja állítani külön-külön. A vitaminok teszik egészségessé a testet és gondoskodnak arról, hogy jól működjön.

Az elégtelen vitaminbevitel a következő problémák sokaságához vezethet:

  • Szapora szívverés
  • Kötőhártya-gyulladás
  • Demencia
  • Depresszió
  • Hajhullás
  • Csontritkulás
  • Vérszegénység

A szóban forgó vitaminoknak két formája létezik: vízben vagy zsírban oldódóak.

A VÍZBEN OLDÓDÓ VITAMINOK

Ezeket a vitaminokat könnyen elnyeli a test, mivel nagyon jól oldódnak folyadék jelenlétében. Ezeket a test nem tudja tárolni, így azt a mennyiséget, amit nem tud magába szívni vagy felhasználni, kiüríti. Ez azért jó, mert itt nem áll fenn a veszélye annak, hogy valaki túl sok vízoldékony vitamint szed. Ugyanakkor érdemes minden nap szedni őket, hiszen könnyen kiürülnek a testből.

Ezek a vízben oldódó vitaminok: B vitaminok (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12), C-vitamin.

ZSÍRBAN OLDÓDÓ VITAMINOK

A zsírban oldódó vitaminok zsír jelenlétében oldódnak fel. A máj és a test zsírsejtjei tárolják ezeket, és akkor használják fel, amikor szükség van rájuk. Mivel ezeket elraktározza a test, mindennapos szedésük nem indokolt. Ezek a vitaminok felhalmozódnak a szervezetben, ennél fogva túladagolhatók.

A zsírban oldódó vitaminok közé tartozik az A, D, E, és a K-vitamin.

MILYEN FUNKCIÓKAT LÁTNAK EL A VITAMINOK A TESTBEN?


www.vidyagyaan.com

Bemutatjuk a 13 leggyakoribb vitamint, amit a legtöbb multivitamin készítmény tartalmaz.

B1 VITAMIN - TIAMIN

A tiamin energiát képez szénhidrátból. Fontos az egészséges szívritmushoz és az idegsejtek megfelelő működéséhez is.

B2 VITAMIN - RIBOFLAVIN

A riboflavin a vörösvérsejtek növekedésében és termelődésében játszik fontos szerepet.

B3 VITAMIN - NIACIN

A niacin fenntartja az egészséges bőrt és idegsejteket. Nagyobb adagban szedve koleszterinszint-csökkentő hatása ismert.

B5 VITAMIN - PANTOTÉNSAV

Ez azoknak különösen fontos, akik szeretnének megszabadulni a túlsúlytól. A B5 felgyorsítja az anyagcserét, valamint részt vesz a pár jótékony hormon és a "jó koleszterin" képződésében.

B6 VITAMIN B6 - PIRIDOXIN

Tudjuk, hogy a B6 kritikusan fontos szerepet játszik az agyi funkciók fenntartásában. Fontos szerepe van továbbá a fehérjék anyagcseréjében, szóval ha sok fehérjét viszel be, sok piridoxinre van szükséged az extra fehérje lebontásához.

B7 VITAMIN - BIOTIN

Ez a vitamin nagy szerepet játszik a fehérjék és a szénhidrátok anyagcseréjében. A hormontermelésnek és a jó koleszterin termelődésnek is kedvez.

B9 VITAMIN - FOLSAV

Úgy tartják, hogy a folsav képes csökkenteni a ráksejt-képződést a testben. A DNS-termelődéshez, a sejtfunkció irányításához és a szövetek növekedéshez is szükséges. A terhes nőknek nagyon fontos a folsav a születendő gyermekük normál fejlődéséhez.

B12 VITAMIN - KOBALAMIN

Még egy anyagcserében részt vevő vitamin. Vörösvérsejteket képez, valamint javítja a központi idegrendszer működését.

C-VITAMIN - ASZKORBINSAV

Ez az antioxidáns vitamin jót tesz a fogaknak és az ínynek, a csontsűrűségnek, továbbá segíti a vas, mint nyomelem felszívódását. A test a sebeket is hamarabb gyógyítja be a C-vitaminnak köszönhetően.

A-VITAMIN - RETINOL

Az A-vitamin erősíti a csontokat és a fogakat. A lágy szöveteknek (nyálkahártya, bőr) A-vitaminra van szükségük a termelődéshez és növekedéshez.

D-VITAMIN - KALCIFEROL

Azon ritka vitaminok egyike, amit a szervezet önmaga is elő tud állítani. 10-15 perc napozás hetente háromszor elég ahhoz, hogy elég D-vitamint termeljen a test. Ez a vitamin javítja a kalcium felszívódását, segít a depresszió megakadályozásában és az ásványi anyagok szintjének fenntartásában.

E-VITAMIN - TOKOFEROL

Az E-vItamin a K-vitaminnal együttműködve vörösvérsejteket képez, erős antioxidáns.

K-VITAMIN

A K-vitamin támogatja a vérrögképződést. Kimutatták, hogy pozitív hatással van a csontsűrűségre is.

Szeretnéd tudni, hogy ezek a vitaminok mennyire fontosak a testednek? Angliában egy túlsúlyos férfin végeztek egy kísérletet. Nem szabadott ennie, mindössze multivitaminokat és káliumot adtak neki. 125 kilótól szabadult meg, és végül 382 napig bírta ki étel nélkül, folyamatos orvosi felügyelet mellett tartották. Bár nem javasoljuk az ételek vitaminokkal való helyettesítését súlycsökkentés céljából, ugyanakkor ez a kísérlet jól mutatja, mennyire fontosak a vitaminok.

Vitaminokra szükség van, nélkülük az ember beteg lesz, a szervezet nem fog megfelelően működni.

MIÉRT KELL SZEDNI MULTIVITAMINT?


www.eatwell101.com

"Hát nem viszünk be elég vitamint szilárd táplálkozással?"

Igen is, meg nem is.

Igen, lehetséges elég vitaminhoz jutni szilárd táplálkozás által, de még a legkörültekintőbben megtervezett étrend is vezethet mikrotápanyag hiányhoz. Ha terhes vagy, sok fehérjét viszel be, nem múltál el 18, 65 éven felül vagy, menopauzán mész keresztül, vagy csak nem süt eleget a nap ott, ahol élsz, kénytelen leszel kiegészíteni az étrendedet multivitaminok széles spektrumával, hogy elkerüld a közismert hiányállapotokat.

Továbbá, itt nem szinten tartásról van szó. Ha keményen edzel, szeretnél súlyt veszíteni vagy izmot építeni, több vitamint kell szedned, mint egy átlagembernek. A B-vitaminok felgyorsítják az anyagcserét, a B6 alapvető fontosságú az extra protein lebontásához, a B1 segít abban, hogy a szénhidrátból energiát nyerjen a test, és ne elraktározza testzsírként. A multivitaminok javítják a sportteljesítményt, regenerálják és növelik az izomszöveteket.

HOGYAN VÁLASSZ JÓ MULTIVITAMINT?

A legtöbb multivitamint úgy tervezték, hogy 100%-ban lefedje a napi javasolt vitaminbevitelt. Azonban nem olyan egyszerű a dolgod, hogy leveszed az első dobozt a polcról, amire ránézel a boltban. Még a nagyobb márkáknak is 9-15 fajta vitamin készítményük van, némelyikben több van, hogy bizonyos követelményeknek megfeleljenek.

Hogy mik ezek a körülmények? Ahogy azt korábban is említettük, a terhes nőknek több folsavra van szükségük, hogy a születendő gyermekük normálisan tudjon fejlődni. Az idősebb generációnak több B6 és B12 vitaminra van szüksége. A nőknek fokozott kalcium- és vasbevitelre van szükségük. Amennyiben lehetséges, mindig a korodnak és a nemednek megfelelő multivitamin készítményt válassz.

Ha megtaláltad a számodra megfelelő vitamin készítményt, szedd naponta, hogy a vízben oldódó vitaminraktáraid mindig fullon legyenek. Minden javasolt napi mennyiséget meghaladó vitaminbevitel kockázatos lehet az egészségre nézve. A vitaminbevitelt túlzásba lehet vinni, és ha ez megtörténik, akár toxikus hatás is kiváltható. Mindig olvasd el, mit írt rá a gyártó a dobozra és ellenőrizd, hogy a termék tartalmazza-e mind a 13 esszenciális vitamint, amit az imént felsoroltunk.

A LEGJOBB MÓDSZER MULTIVITAMIN SZEDÉSÉRE

Van pár trükk és tipp a tarsolyunkban a multivitaminok szedését illetően. Ezeket is érdemes megszívlelni, ugyanis rossz időzítéssel és bizonyos ételek fogyasztásával jelentősen le lehet rontani ezek hatásosságát.

A kalcium például rontja a vitaminok felszívódását. Egy pohár tej vagy egy kis joghurt minden tápanyag felszívódását rontja. Étkezéssel együtt szedve azonban sokkal gyorsabban felszívódnak a vitaminok.

A B-vitaminok arra késztetik a gyomrot, hogy dolgozza fel a fehérjét, hogy az teljesen fel tudjon szívódni. Ez azt jelenti, hogy ha a multivitaminod egy kiegyensúlyozott, fehérjedús, tojásos reggeli előtt szeded be, a vízoldékony vitaminok emésztése hangsúlyosabb lesz.

A zsírban oldódó vitaminok igénylik a zsír jelenlétét. Bár ezeket a vitaminokat több időbe telik megemészteni, mint a vízben oldódó vitaminokat, de ha zsírt is tartalmazó ételekkel (hal, sajt, stb.) együtt szeded be őket, az jelentősen felgyorsítja a folyamatot.

A túl savas test is csökkenti a vitaminok felszívódását. A kávé és az alkohol kissé savasabbá, a rizs, a quinoa és a zöldségek kissé lúgosabbá teszik a testet.

Ami a legfontosabb: vitamint naponta kell szedni. A test jobban reagál a folyamatos vitaminbevitelre.

A MULTIVITAMIN EGÉSZSÉGED

A multivitaminok szedésének hozzá kellene tartoznia az egészséges életvitelhez és a jobb sportteljesítmény eléréséhez. Az edzéssel lemeríted a tested erőforrásait, terheled az ízületeidet és az izmaidat. A szervezeted a vérsejtek számának növelésével, az izomszövetek növesztésével, a szakadások és sérülések gyógyításával, valamint a véráramlás fokozásával válaszol.

Ezekhez viszont vitaminokra van szükség. Találd meg a számodra legmegfelelőbb készítményt, hogy fenntarts tested egészségét!


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!