Táplálkozási szakértőnk válaszol: a leggyakoribb kérdések a diétáról

2020-05-20

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Megérkezett a Scitec táplálkozási szakértőivel készített interjú második része cikk formájában, mely a táplálkozással kapcsolatos legérdekesebb kérdésekre ad hiteles választ. Az első részben a tévhitekről volt szó, melyet itt olvashatsz el. Tudd meg Te is, jól gondolkodtál-e eddig a diétáról, táplálkozásról, derüljön ki az igazság!

Mik az előnyei és hátrányai a gyors eredményt ígérő fogyókúrás módszereknek?

A gyors módszerek, ha tényleg betartjuk, általában valóban rövid idő alatt fogyást eredményeznek. Ezt nevezhetjük előnynek is. Vannak olyan helyzetek, amikor ez szükséges és hasznos. Jól jöhet versenyidőszak, de egy esküvő előtt is. Ezeknek a módszereknek a nagy hátránya az, hogy nem adnak javaslatot arra, hogyan lehet megtartani a segítségükkel elért súlyt. A fogyókúra közben gyakran felborul az anyagcsere is, illetve sok esetben hosszabb távon tarthatatlan életmódról van szó, ezért gyakran az a tapasztalat, hogy a fogyókúra befejezése után a leadott kilók – akár több is, mint ami lement - visszajönnek – hangsúlyozza a szakértő.

Hogyan segíthetnek a rostok a fogyásban?

Az élelmi rostok - a növényeknek azon részei, amelyek az emésztő enzimeknek ellenállnak, ezért nem tudnak hasznosulni, illetve felszívódni a vékonybélben - érintetlenül haladnak tovább a vastagbélbe.

Leggyakoribb formáik az összetett szénhidrátok, vagyis a poliszacharidok, az oligoszacharidok valamint az emészthetetlen keményítők. Élelmi rostot találhatunk gyümölcsökben (málna, alma, körte, eper, szeder, ribizli, olajos magvak), zöldségekben (kelbimbó, brokkoli, articsóka, csicsóka, hagymafélék, kukorica) és a hüvelyesekben (lencse, csicseriborsó, borsó, babfélék). A teljes kiőrlésű gabonák és a belőlük készült termékek, mint pl. a teljes kiőrlésű kenyerek, tészták, zabpehely, korpák szintén gazdag forrásai a rostoknak.

Az élelmi rostok a testsúlykontrollban fontos szerepet játszanak olyan módon, hogy lassítják a szénhidrátok emésztését, valamint felszívódását, ezáltal segítenek elkerülni a vér glükóz szintjének étkezést követő gyors emelkedését, majd csökkenését. A diéta során ennek azért van jelentősége, mert ha a vércukor értéke közel azonos szinten van a nap folyamán, akkor elkerülhetjük a hirtelen jelentkező farkaséhséget és evési rohamokat, amelynek során a kelleténél nagyobb mennyiségű ételt viszünk be a szervezetünkbe.

Másik jótékony hatása az élelmi rostoknak a testsúlycsökkentésben, hogy megfelelő folyadékfogyasztás mellett biztosítják a térfogat-növekedést a gyomorban. Ez fokozza a teltségérzetet, mindezt úgy, hogy nem viszünk be plusz kalóriát.

Miért fontos a napi 5 étkezés a fogyókúra során?

A sikeres fogyás, a hosszútávú testsúlykontroll alapja az, hogy a vércukorszint ne legyen kirívóan alacsony sem magas. Az ingadozó vércukorszint farkaséhséget okoz, amit ha egy nagyobb kalóriatartalmú, egyszerű szénhidráttartalmú étkezés követ, egy újabb kört generál. Az 5 étkezéssel szépen, egyenletesen lehet tartani a vércukorszintet – emeli ki a Szakértő. Fontos, hogy az 5 étkezés, 5 kisebb étkezést jelent, melyben jól vannak elosztva a makronutriensek (fehérje, zsír, szénhidrát). Önmagában a napi 5 étkezés nem okoz fogyást. A napi 5 étkezést tartva azonban nem alakul ki éhségérzet, mivel szervezetünk kb. 3-4 óránként tápanyaghoz jut. Egy jó diéta alapelvei közé az is hozzátartozik, hogy nem érzünk durva éhségérzetet, nem koplalunk, hanem jól érezzük magunkat végig a nap folyamán.

Milyen alapanyagokat, nyersanyagforrásokat kell mérsékelni, ha fogyni szeretnék?

Elsősorban a rejtett cukortartalommal, a nasizással és a kalóriatartalmú üdítőitalok fogyasztásával kell leszámolni, mind fogyási, mind egészségügyi okok miatt. Ezek nagyon sok plusz kalóriabevitelt jelentenek a nap folyamán, mely „észrevétlenül” okoz túlsúlyt. Ha ezeket kizárjuk máris rengeteget tettünk a fogyási célunk és egészségünk érdekében. Sokat tehetünk azzal is, ha a magasabb zsírtartalmú tejtermékeket, a bő zsiradékban sülteket kerüljük, illetve átváltunk az alacsonyabb zsírtartalmú, natúr tejtermékekre.

Mit kell néznem a címkén, ha fogyni szeretnék?

A címke értelmezése rendkívül fontos, hogy tudatos vásárlók legyünk, és sikeresen váltsunk életmódot. A címkén meg kell nézni a termék elfogyasztott mennyiségére jellemző tápértékadatokat. Fontos, hogy például egy ivójoghurt esetében, ne a 100 ml-re vonatkoztatott adatokkal kalkuláljunk, hanem amennyit ebből elfogyasztunk, hiszen így könnyen félremehetünk a bevitt cukortartalmat illetően. A legjobb, ha steviás vagy eritrites terméket veszünk, de választható szénhidrátcsökkentett termék is. Cukortartalomról nem csak az édesipari termékek esetében beszélhetünk. Pontosan ezért mindig nézzük meg a cukortartalmat a megvásárolt terméken.

Fontos információ még, hogy a címkén úgy vannak felsorolva az összetevők, amilyen mennyiségben azt tartalmazza a termék. Tehát, abból az összetevőből tartalmazza a termék a legtöbbet, amelyik összetevő a legeső helyen áll. Ezt az információt használhatjuk arra például, hogy eldöntsük az a teljes kiőrlésűnek nevezett kenyér valóban az-e. Ha első helyen valamilyen teljes kiőrlésű liszt áll, akkor elhihetjük, hogy az valóban az ugyanakkor legyen gyanús, ha a kenyerünk színe szép barna, de az összetevők listáján csak a sokadig helyen áll a teljes kiőrlésű liszt.

Melyik a legjobb fogyást segítő diéta?

Nincs olyan diéta, ami mindenki számára a legjobb és biztos fogyást eredményez. A jó diéta az, ami személyre-szabottan neked való, a te egészségi állapotodhoz, a te céljaidhoz, a te edzéseidhez, a te napi ritmusodhoz és lehetőségeidhez van igazítva. Egy diéta összeállításánál ezt mind figyelembe kell venni, ezért kérd a diétád összeállításához szakértő segítségét és igyekezz elkerülni az interneten terjedő csoda diétákat…! Hidd el, ha a számodra megfelelő diétát követed és betartod, a siker elkerülhetetlen lesz, egészséges maradsz és nagyon sok időt spórolsz meg.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!