Taurin, a félreismert aminosav!

2021-08-23

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A taurint a legtöbb ember az energiaitalokból ismeri – így az lehet róla elsőre a benyomása, hogy ez valamilyen káros, pörgető hatású hatóanyag. A helyzet viszont az, hogy ez a megállapítás nem is lehetne távolabb a valóságtól. A taurin ugyanis a közhiedelemmel ellentétben nem pörget, sőt a kutatások szerint azok a népcsoportok élnek a legtovább a bolygónkon, akik magas taurin tartalmú étrendet követnek.[1]

Ismerjük meg egy kicsit közelebbről ezt a sokak által félreismert hatóanyagot.

Mi is az a taurin?

A taurin, egy kéntartalmú aminosav, amely az emberi szervezet tömegének mintegy 0.1%-át alkotja és kulcsszerepet tölt be szervezetünk működésének számos területén. Ahogyan az őseink elkezdtek nagyobb mennyiségű húst fogyasztani – ami az emberré válásunk egyik fő oka – úgy csökkent valamelyest a taurin szintetizáló képességünk, így ahhoz, hogy ez a tápanyag optimális mennyiségben legyen jelen testünkben, mindenképpen szükség van megfelelő étrendre, illetve külső pótlásra. [2]

A taurin az emberi szervezetben legnagyobb mennyiségben az agyban, a retinában, a szívben és az idegrendszerben található meg. Taurint kizárólag az állati eredetű táplálékok tartalmaznak, azok közül is kiemelten a belsőségek és a tengeri herkentyűk. Növényi táplálkozást követőknek tehát kiemelten fontos a taurin megfelelő pótlása!

A taurin szerepe az emberi szervezetben:

  • A megfelelő hidratáció és elektrolit egyensúly fenntartása a sejtekben
  • Epesók képzése, amelyek kiemelt szerepet töltenek be az emésztésben
  • Nélkülözhetetlen szerepet tölt be a központi idegrendszer és a szem általános egészségében
  • Az immunrendszer egészségének és az antioxidáns rendszerének szabályozása

A sor itt korántsem ér véget, hiszen a kutatások szerint az extra taurin bevitel további potenciális előnyökkel járhat:

Támogathatja a cukorbetegség elleni küzdelmet!

A taurin hosszútávon történő alkalmazása csökkentette állatok esetében az éhomi vércukorszintet – az étrend vagy a napi aktivitás megváltoztatása nélkül. [15] Az optimális éhomi vércukorszint kulcsfontosságú az egészségmegőrzés szempontjából, ugyanis emelkedett szintje hozzájárul a II-es típusú cukorbetegség és más civilizációs betegség kialakulásához. [16]

Egyes állatkísérletek azt sugallják, hogy a megemelt taurin bevitel segíthet megelőzni a II -es típusú cukorbetegséget - a vércukorszint és az inzulinrezisztencia csökkentésén/mérséklésén keresztül.[17,18] Az is érdekes megfigyelés és elgondolkozásra ad okot, hogy a cukorbetegek alacsonyabb a taurin szinttel rendelkeznek, mint az egészséges embertársaik.

Hozzájárul a szív és érrendszer egészségéhez!

A kutatások összefüggést mutatnak a taurin szint és a szívbetegségek miatti halálozási arány, valamint a koleszterin- és vérnyomáscsökkenés között.[3]

A taurin segíthet csökkenteni a magas vérnyomást azáltal, hogy redukálja az érfalak véráramlással szembeni ellenállását. Ezenkívül minimálisra csökkentheti az idegimpulzusokat az agyban, amelyek növelik a vérnyomást. [4;5]

Egy kéthetes, cukorbetegekben végzett vizsgálatban a taurin kiegészítése jelentősen csökkentette az artériák merevségét, ezáltal megkönnyíttette a szívnek a vér keringgetését. [6]

Taurine és a teljesítőképesség fokozás

A taurin azonban nem csak az egészségmegőrzésben lehet hasznos segítség, hanem a teljesítőképesség fokozásában is.

Állatkísérletekben a taurin hatására az izmok keményebben és hosszabb ideig dolgoztak, és növekedett az izmok összehúzódási és energiatermelő képessége. Egerekben csökkentette a fáradtságot és az izomkárosodás mértékét edzés közben. [8;9;10]

Emberi vizsgálatokban kimutatták, hogy a taurin fokozza az edzésmunka során felhalmozódott salakanyagok eltávolítását, emellett megvédi az izmokat a túlzott mértékű sejtkárosodástól és az oxidatív stressztől. Sőt, fokozza az edzés közbeni zsírégetést is. [11; 12; 13] Ha ez még nem lenne elég, a taurin – különösen BCAA-val kombinálva – képes csökkenteni az izomkárosodás és izomfájdalom mértékét.[14] - Nem véletlenül kombináljuk mi is ezeket a fontos aminosavakat például az Ami-NO Xpress vagy a BCAA + Glutamin Xpress formuláinkban.

Palettánkon monokomponensű termékként is megtalálható a taurin, ráadásul kapszulás kiszerelésben, így biztosítva a legprecízebb adagolást.

Sportolóként a taurint elsősorban az edzés körüli időpontokban célszerű alkalmazni, napi 1000-3000mg-os dózisban. Ha azonban elsődleges célod az egészséged megőrzése, vagy annak roborálása, úgy érdemes elosztva bevinni a napi adagot, ami szintén 1000-3000mg-os mennyiséget jelent.

Források:

[1] 8. Yamori Y, Liu L, Mori M, et al. Taurine as the nutritional factor for the longevity of the Japanese revealed by a world-wide epidemiological survey. Adv Exp Med Biol. 2009;643:13-25.

[2] Ripps H, Shen W. Review: Taurine: A “very essential” amino acid. Mol Vis. 2012;18:2673-86. Epub Nov 12, 2012

[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23224908/

[4] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22254206/

[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21293388/

[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20667936/

[7] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19423840/

[8] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14974726/

[9] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19455480/

[10] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22855206/

[11] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15042451/

[12] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20739720/

[13] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23392882/

[14] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509183/

[15] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10333902/

[16] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16444816/

[17] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3325402/

[18] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7733037/