Tudj meg mindent a D-vitaminról!

2020-01-27

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok csoportjába tartozik. A D-vitamin nagy fókuszt kapott az elmúlt években, s kiderült, hogy annyira jelentős hatása van a szervezetre, hogy egyesek inkább hormonnak és nem vitaminnak gondolják. Testünk képes előállítani a napfény segítségével, és táplálkozásunkban is megtalálható pl.: tejtermékekben, tojássárgájában, tőkehalmáj olajban.

Kétféle D-vitamint különböztetünk meg: a D2 és a D3 vitamint. D2 vitamint főleg a növények tartalmaznak, míg a D3 vitamint állati eredetű forrásokban találjuk meg. A D3 vitamin sokkal aktívabb, mint a D2, és ez keletkezik a napsugárzás hatására is a bőrben.

A szervezetben hozzájárul a csontok és fogak képződéséhez, növekedéshez, szabályozza a kalcium és foszfor helyes felhasználását. Segíti az immunrendszer megfelelő működését, főleg A- és C-vitaminnal együtt fogyasztva.

A legújabb kutatások szerint a D-vitamin szerepet játszhat az izom növekedésében is, mert a D-vitamin elősegíti a kalcium beáramlását az izmokba, segítve a fehérjeszintézis folyamatát. Több tanulmány igazolta, hogy a D-vitamin szintje összefüggésben van az ideg-izom kapcsolat funkciójával, a szabad tesztoszteronszint mennyiségével, a sérülések megelőzésével és az abból való felépüléssel, az izomrostméret növekedésével és bizonyos légzőszervi megbetegedésekkel.

Bizonyos adatok arra utalnak, hogy a D-vitamin hiánya / alacsony szintje alacsonyabb izomerővel, gyenge fizikai funkcióval, izomzavarral és gyenge, a környezeti hatásoknak kevésbé ellenálló csontrendszerrel és immunrendszerrel jár.

Elsődleges természetes forrásai az ergoszterol (D2 vitamin-élesztőben), kolekalciferol (D3 vitamin-máj, halmájolaj, tonhal, lazac, tej és tejtermékek)
Általános szükséglete 400-800 NE/nap (napi néhány perc (10-15 perc) napozás fedezi az igényt).

A sportolók számára nagyobb dózist javasolnak a szakemberek, mely eléri az 1500-4000 NE/nap mennyiséget is.

Specialitások a D-vitamin adagolásához:

  • Nagyvárosokban élők, különösen az erősen szmogos területeken ajánlott gondoskodni plusz D-vitamin bevitelről. A napfényes órák számában korlátozott évszakokban ajánlott pótlása.
  • Különösen kitettek a D-vitamin hiánynak, akik munkájuk során zárt ruházatban dolgoznak.
  • Fogamzásgátló szedése mellett megnövekedhet a szervezet D-vitamin igénye.
  • Ha vegán, vegetáriánus étrendet követsz,
  • nem teljesértékű, változatos a táplálkozásod,
  • változókorban vagy,
  • szenior korban vagy,
  • családodban jellemző a csontritkulás,
  • intenzíven sportolsz,
  • kalcium- és/vagy D-vitaminhiányos vagy szükséged lehet D-vitamin pótlásra!

D-vitamin hiány lehetséges következményei:

  • Rachitis (angolkór): kalciumhiányos puha csontok – inkább gyermekkorban
  • Osteomalacia (csontlágyulás)- idősebb korban jellemző
  • Idős korban osteoporosis (csontritkulás)

D-vitamin túladagolás lehetséges következményei:

Kóros kalciumlerakódás az erek falában, belső szervekben.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!