Vitaminok, ásványi anyagok: Mire van szüksége a szervezetnek?

2019-06-17

Értékeléshez kérlek jelentkezz be! Belépés/Regisztráció

Évszaktól függetlenül a szervezetnek mindig szüksége van vitaminokra és ásványi anyagokra. A diéta, vagy a fokozott fizikai aktivitás növelik a vitaminigényt. A vitaminok legfontosabb szerepe az anyagcsere fenntartása. Minél intenzívebben mozog valaki, annál fokozottabb az anyagcseréje, ezáltal pedig magasabb a vitaminigénye. Tehát a vitamin edzéshez, testépítéshez nélkülözhetetlen tápanyag!

Étkezéssel igen nehéz bevinni a megfelelő vitamin és ásványi anyag mennyiséget, ezért érdemes multivitaminnal fedezni a szervezet igényeit, ám ha valaki rendszeresen – heti három-négy alkalommal – mozog, akkor hasznos a több kapszulából álló kiszerelésekre váltani.

Az új szövetek képződése és a regeneráció gyorsasága vitamin és ásványi anyag függő. Minél intenzívebben sportol valaki, annál nagyobb mennyiségben lehet szükség a vitaminpótlásra.

MILYEN VITAMINOKRA ÉS ÁSVÁNYI ANYAGOKRA VAN SZÜKSÉGE A SZERVEZETNEK – AVAGY A LEGFONTOSABB VITAMINOK

A legfontosabb vitaminok talán a B- és C-vitamin – de ez nem jelenti azt, hogy másra nincs szükség! Csupán annyit, hogy a hiánytüneteket ezeknél jelentkezik a leghamarabb, ezért mindenekelőtt ezekre van szükség.

Aki melegben edz, vagy nagyon sokat izzad, annak a nátriumot, káliumot, magnéziumot kell pótolni. Ha ez elmarad, súlyos következményekkel járhat: sajnos sokszor történt már olyan, hogy egy futó teljesíti a maratont, majd összeesik és meghal. Ilyenkor a nátrium annyira kiürül a szervezetből, hogy már a szívizom működéséhez sincs elegendő, és a szív hirtelen leáll. Ezért nagyon fontos az ásványi-anyag pótlás, főleg a kardió, állóképességi, triatlon jellegű sportoknál.

Azt gondolhatnánk, hogy nyáron a napfény biztosít számunkra megfelelő mennyiségű D-vitamint, de ez teljesen nem igaz, hiszen ha pl. az irodai dolgozókat tekintjük nyáron sem jutnak jelentősen több D-vitaminhoz, hiszen ha dolgoznak, nem tudnak megfelelő időt tölteni a napon. Ennek következtében a felnőtt lakosság majdnem 100%-a D-vitamin hiányos. Rendszeres sport esetén még nagyobb szükség van rá, támogatja az immunrendszer egyensúlyát és nagy szerepe van az egészséges izomfunkció fenntartásában.

A cink részt vesz a normál szellemi működésben és a szénhidrátok és zsírok normál anyagcseréjében, valamint nagy szerepet játszik a tesztoszteron termelésben.

A kalcium a csontok fontos alkotóeleme, de fontos szerepet tölt be az izmok és az idegrendszer működésében. Akik aktívan sportolnak, náluk olykor kialakulhatnak izomgörcsök. Ennek elkerülése érdekében kalciumot és magnéziumot ajánlott szedni, de nem kombinált kapszulában, hanem külön-külön, mert például a kalcium a nap más szakában hat jól, mint a magnézium.

A magnézium hozzájárul az izmok, az ízületek és a csontok működéséhez. Szerepet játszik a szervezet energiaellátásában: hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, így növelheti a teljesítményt és hatékonyabbá teheti az edzéseket.

NAPI VITAMINSZÜKSÉGLET

A napi vitaminszükséglet nem egy általános szám, egyénenként és körülményenként változik.

Ilyen körülmény például:

  • Nem
  • Kor
  • Szokások, élethelyzetek, például:
    • Várandósság
    • Szoptatás
    • Nehéz fizikai munka
    • Stressz
    • Dohányzás
    • Alkoholfogyasztás
    • Menopauza

Ezek alapján az interneten fellelhető bármely vitaminszükséglet kalkulátor ki tudja számolni a napi vitaminszükségletet – minden egyes vitaminra, ásványi anyagra, és nyomelemre vonatkozóan.

MILYEN VITAMINOK VANNAK EGYÁLTALÁN?

A vitaminokat két csoportra oszthatjuk: vízben és zsírban oldódókra. A vízben oldódóakat nem lehet túladagolni, mert ha már többet kap a szervezet, mint amennyire szüksége van, akkor a vizelettel távozik. A zsírban oldódóak: a D-, E-, K-, A-vitaminokat (a DEKA rövidítéssel könnyen meg lehet jegyezni) azonban túl lehet adagolni, mert zsírban raktározódnak, és ott is maradnak.

MI TÖRTÉNIK, HA TÚLADAGOLJUK?

Ennek lehet mellékhatásuk, de ilyen szinte soha nem történik, mert ahhoz irreálisan nagy mennyiséget kellene bevinni. A zsírban oldódóak esetében nagyon ritkán előfordulhat A-vitamin túladagolás, általában valamilyen orvosi terápia miatt.

Ha valakinek elkezd hullani a haja, azonnal A-vitamint kap magas dózisban. Ez azért nagy hiba, mert sokszor a hajhullás az A-vitamin túladagolás következménye, ezért erre nagyon oda kell figyelni. A K-vitaminnal pedig azoknak kell vigyázniuk, akik véralvadási problémákkal küzdenek. Az extra magas – 10-20 ezer milligrammos – C-vitamin bevitel pedig vesekövet okozhat genetikai hajlam esetén.


Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!